Hur bestrider man en parkeringsböter?

Hej, Jag fick en parkeringsbot da jag under en kort tid parkerade flyttbilen pa en reserverad plats. Hur kan jag overklaga den da det inte finns andra stallen att stalla flytt bilen? Tack for er hjalp.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först är det viktigt att kontrollera om din parkeringsböter utfärdats på kommunal mark och utgör en parkeringsanmärkning, eller om det rör sig om böter som utfärdas på privat mark, vilket kallas kontrollavgift. Om det rör sig om en kontrollavgift ska du inte betala parkeringsboten innan du bestrider den. Du ska i stället vända dig till det aktuella bolaget som utfärdat boten.

Däremot behöver du betala boten om det är en parkeringsanmärkning. Om du anser att den är felaktigt utfärdad kan du bestrida boten hos polisen, senast sex månader efter att du betalat den. På polisens hemsida finns vägledning för hur det går till och du kan använda e- tjänsten alternativt fylla i en blankett. Informationen hittar du här. Dina möjligheter att nå framgång med bestridandet kan dock vara begränsade, om ditt skäl är att du inte hittade en annan plats där du kunde ställa flyttbilen. Jag har dock inte all information om ditt fall och det kan finnas andra betydelsefulla omständigheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Isabella BrarRådgivare