Hur bestäms laglotten för bröstarvinge som är särkullbarn?

<p>Jag har som tillgång endast ett hus, värt 4 milj. som jag samäger med min fru. Jag har tre särkullsbarn och det kan bli svårt för min fru att få loss så mycket pengar när jag dör utan att sälja huset. Kan jag redan nu ge halva min andel i huset som gåva till min fru(enskild egendom) och på det sättet minska deras laglott till hälften?</p>

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I och med att du och din fru är gifta, gäller att all er egendom som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods och därför ska ingå i en bodelning vid den ene makens död. Detta framgår av äktenskapsbalken 10 kap 1 §. Resultatet av detta är att det inte spelar någon roll vem som äger vad i ett äktenskap, i och med att egendomen som huvudregel ändå delas lika om man inte skrivit äktenskapsförord.

Det här betyder att dina särkullbarns laglott inte skulle påverkas av att du gav hälften av din andel i huset till din fru, utan värdet av huset skulle ändå delas lika mellan er vid din eventuella död. Då blir din andel 2 miljoner kronor, och dina barn har rätt till en laglott på 1 miljon kronor totalt eller 0,5 miljoner kronor vardera. Enligt ärvdabalken 7 kap 1 § är laglotten nämligen hälften av barnens arvslott, vilket hade blivit hela din kvarlåtenskap på 2 miljoner kronor (hälften av husets värde).

Något som dina barn kan göra vid din död, om din fru annars inte har möjlighet att bo kvar i er bostad, är att avstå arv enligt ärvdabalken 3 kap 9 §, och i ställer ärva sin laglott som efterarv när din fru går bort. Det är dock det enda sättet att komma runt barnens rätt till sin laglott, som jag förstått det.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du ha ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare