FrågaEKONOMIÖvrigt03/10/2014

Hur bestämmer man priset vid utköp ur samägd fastighet?

Hej. Jag och min syster ärvde en stuga efter vår pappa,detta blev klart i somras. Pappa dog 27/4-13. Min syster vill nu att jag köper ut henne. Gäller det pris som mäklare värderat huset till? Min syster vill anlita mäklare för ny värdering,vem betalar den kostnaden,och är det nödvändigt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om din pappa inte i ett testamente uttryckt något om framtida pris eller liknande (t ex i en sk hembudsklausul) så finns det ingen lagreglering som svarar på din fråga, utan det är upp till dig och din syster att komma överens om.

Då ni äger stugan tillsammans är Samäganderättslagen tillämplig, men den reglerar mest vad som händer när man inte kan komma överens. Skulle ni absolut inte kunna komma överens innehåller samäganderättslagen en möjlighet för en delägare att mot annan delägares vilja ansöka hos tingsrätten om att fastigheten ska tvångsförsäljas på offentlig auktion (se 6 §), men så långt ska det förhoppningsvis inte behöva gå i ert fall.

Rent personligt kan jag anse att behovet av en ev. ny värdering borde bedömas utefter om stugpriserna i området generellt ökat sedan den förra värderingen, eller om några värderingshöjande åtgärder ha gjorts. I ett sådant fall skulle en värdering komma båda till godo, och med tanke på att ni samäger stugan så skulle att ni delar på kostnaden kunna tänkas som en rimlig lösning. Om någon värdehöjning inte antas ha skett utan den allmänna prisbilden har stått ganska still är kanske en ny värdering inget som mer än marginellt förändrar priset. I ett sådant läge skulle det kunna vara rimligt att den som ändå propsar på värdering står för den. Men som sagt, ni måste komma överens sinsemellan och jag hoppas att det löser sig så ni hittar en lösning båda känner sig nöjda med.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare