Hur beskattas försäljning av aktier och sommarstuga i Sverige för person som bor utomlands?

Hej,

Jag har bott utomlands i 30 år och har ingen vâsentlig anknytning till Sverige. Jag har aktier i ett svenskt bolag som jag vill sälja. Vill eventuellt också sälja en sommarstuga. Skall jag betala kapitalvinstskatt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är s.k. begränsat skattskyldig i Sverige. Detta eftersom du varken, bor, stadigvarande vistas eller har väsentlig anknytning till landet (3 Kap 3 § Inkomstskattelagen). I mitt svar kommer jag bortse från eventuella dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och det land du är bosatt i.

Jag kommer dela upp din fråga i dels aktierna dels sommarstugan.

Hur försäljning av de svenska aktierna beskattas.

Ifall du under något tillfälle under det kalenderår då du säljer aktierna eller under de föregående tio kalenderåren varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här är du skattskyldig i Sverige för svenska aktier, den s.k. 10-årsregeln (3 Kap 19 § Inkomstskattelagen).

Du verkar inte haft en sådant anknytning till Sverige de senaste 10 åren varför du inte heller kommer beskattas i Sverige för vinsten då du säljer aktierna.

Hur försäljningen av sommarstugan beskattas.

Ifall du säljer din sommarstuga ska du redovisa det i din inkomstdeklaration. Ifall du även måste betala skatt vid försäljningen i det land du bor kan du begära avräkning av den svenska skatten. Skatteverket har en blankett för försäljning av småhus här.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare