FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/01/2020

Hur beräknas strafftiden för fängelsestraff?

Jag dömdes till 5 mån + del på 1mån och 20 dar = 6 mån och 20 dar, men hur räknar man ut tiden man sitter av straffet.. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt brottsbalken 26 kap 6 § (här) gäller en presumtion om att man blir villkorligt frigiven efter två tredjedelar av avtjänat straff, det innebär att du kommer sitta 2/3 av 6 månader och 20 dagar, om det inte föreligger synnerliga skäl. Planeringen för din frigivning börjar redan när du kommer till anstalten, det kallas för att man gör upp din verkställighetsplan. Då kommer du bland annat få datumet för din frigivning. Du kan läsa mer om den villkorliga frigivningen på Kriminalvårdens hemsida.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare