Hur beräknas skatten vid försäljning av bostadsrätt?

Hej,

Om man säljer sin obelånade bostadsrätt som idag har ett värde på ca 3,2 miljoner Sek men denna lgh belånades för x-antal år sen för ca. 600.000 - uppstår vinsten i detta fall på denna mellanskillnad som sedan ska beskattas? Hur hög blir skatten i så fall (på ett ungefär?) 600.000 Sek fick mina föräldrar låna då för denna lgh det rör sig om. Idag äger jag denna bostadsrätt och den är obelånad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kapitalvinsten som ska beskattas beräknas på följande sätt (44 kap. 13 § inkomstskattelagen):

Ersättningen som fås vid försäljning - försäljningsutgifter (t.ex. mäklarkostnader) - omkostnadsbeloppet.

Omkostnadsbeloppet utgörs av utgifter för anskaffning av bostadsrätten samt förbättringsutgifter (44 kap. 12 § inkomstskattelagen).

Utgifter för anskaffning är helt enkelt det värde som bostadsrätten köptes för. Jag antar att du fått lägenheten av dina föräldrar genom arv eller gåva. Detta innebär att du träder in i deras skattemässiga situation (44 kap. 21 § inkomstskattelagen) och därmed "övertar" det anskaffningsvärde som de hade för bostadsrätten. Avseende förbättringsutgifter är detta utgifter som förbättrat lägenheten i form av t.ex. renoveringar av olika slag (jfr. 46 kap. 9-10 §§ inkomstskattelagen). För att förbättringsutgifter ska få räknas med måste de vara minst 5 000 kronor/år (46 kap. 8 § inkomstskattelagen). Vissa förbättringsutgifter måste även skett inom fem år från avyttringen samt innebära att bostadsrätten är i bättre skick än när den köptes (46 kap. 10 § inkomstskattelagen).

Utöver detta kan vinsten även påverkas av reparationsfonder och ifall det skett något kapitaltillskott till bostadsrätten. Detta är uppgifter som din bostadsrättsförening har.

22/30 av kapitalvinsten ska beskattas (46 kap. 18 § inkomstskattelagen). Resultatet ska sedan beskattas med 30 % (65 kap. 7 § inkomstskattelagen).

Skatteverket har en beräkningshjälp som kan vara användbar för att räkna ut den ungefärliga skatten som ska betalas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare