Hur beräknas särkullbarns laglott?

Laglott för särkullbarn ?

Vår pappa, som hade två barn inkl mig, har avlidit. Han var omgift, mao är vi särkullbarn.

Testamente finns som testamenterar all kvarlåtenskap till vår styvmor. Äktenskapsförord fanns också där

bådas egendom från början varit enskild. Vi vill nu ha ut vår laglott.

Om vi antar att pappas tillgångar har ett värde på 100 000 kr, hur stor blir då vår laglott per person ?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

För att besvara er fråga kommer jag hänvisa till ärvdabalk (nedan kallad ärvdabalken).

Huvudregeln är att maken till den avlidne ärver den avlidne. Denna huvudregel gäller dock inte om den avlidne har barn som maken inte är förälder till (3 kapitlet 1 § 1 stycket ärvdabalken). Om inte er pappa hade testamenterat bort sina tillgångar till er styvmor skulle detta innebär att det är ni barn som ska ärva er pappa (2 kapitlet 1 § 2 stycket ärvdabalk). Ni skulle då dela lika på hans arv/få varsin så kallad arvslott. Denna arvslott skulle i ert fall bli 50 000 kr var.

Nu är det ju dock så att er pappa har testamenterat all sin kvarlåtenskap till er styvmor. Ni som barn har dock alltid rätt att få ut er laglott, vilket motsvarar hälften av arvslotten (7 kapitlet 1 § ärvdabalk). I ert fall skulle detta innebär att ni barn får ut 25 000 kr var och de resterande 50 000 kronorna av er pappas arv går till er styvmor i enlighet med er pappas vilja.

Om ni som barn vill ha ut er laglott måste ni påkalla jämkning av testamentet och detta måste ske inom 6 månader från den dag ni fått ta del av testamentet. Jämkar ni inte inom denna tid går er rätt till er laglott förlorad (7 kapitlet 3 § ärvdabalk). För att jämka testamentet räcker det att ni säger till testamentstagaren, alltså er styvmor, att ni vill få ut er laglott.

Sammanfattning:

Er laglott per person blir 25 000 kr.

Hoppas ni fått svar på er fråga och har ni fler frågor får ni mer än gärna kontakta oss på Lawline igen!

Sanna WallRådgivare