Hur beräknas kvotdelarna när efterlevande make ärver allt?

Hej

Föräldrarna är gifta, ingen enskild egendom finns. Allt är giftorättsgods. Inga särkullbarn finns.

Vid bouppteckning efter pappans bortgång uppgår hans giftorättsgods till 8 miljoner.

Mammans giftorättsgods är 2 miljoner. Boets totala behållning 10 miljoner.

Mamman ärver allt. När hon går bort hur kommer då kvotdelen vid efterarv efter fadern att beräknas?

Tack på förhand för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du verkar ha koll på hur arvsordningen ser ut och i övrigt angående arv så går jag direkt in på hur fördelningen fungerar.

Huvudregeln är att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Det innebär att all egendom en make äger, som inte är enskild egendom, är giftorättsgods, vilket det är i det här fallet. När en bouppteckning är gjord och man vet hur egendomsförhållandena ser ut så ska en bodelning ske mellan makarna. Om eventuella arvingar är parets gemensamma barn, så brukar det oftast bli så att den efterlevande maken ”sitter kvar i orubbat bo” vilket i princip innebär att bröstarvingarna får vänta på sitt arv tills den andra föräldern också avlidit. Eftersom det inte finns några särkullbarn i detta fallet så ärver, precis som du beskriver det, mamman allt.

Nu verkar det vara som så att er mamma är ensam dödsbodelägare. Det innebär att hon kan inte själv ingå ett bodelningavtal, men man kan ändå göra en "fiktiv" bodelning för att få reda på kvotdelarna. Utgångspunkten för bodelningen görs i egendomsförhållandena den dag då äktenskapet upplöses genom den ena makens död, den dag då dödsfallet inträffade (se 9 kap. 1 och 3 §§ ÄktB). När bodelning sker av anledning av ena makarnas död, så ska deras giftorättsgods fördelas lika. Det som blir kvar efter att eventuella skulder har dragits av läggs ihop och delas på hälften.

Fördelning

Vid den fiktiva bodelning så ska vardera make få 5 miljoner vardera (under förutsättning att skulderna är betalda). Det innebär att er mamma kommer att ärva 5 miljoner med fri förfoganderätt från er far och 5 miljoner med full äganderätt som är hennes egen del.

Kvotdelen från er far kommer alltså att bli 50 % av all egendom när er mor dör.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare