FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta28/02/2021

Hur beräknar man ränta på skadeståndsbelopp?

Jag har fått till mig att jag kanske kommer få ett skadestånd pga ofredande och det är satt på 5000kr + ränta.

Brottet skedde 17/4-2020.

Fullkomlig dom förkunna 8/3-2021.

Hur beräkna jag beloppet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beräkning av räntan

Som utgångspunkt beräknas ränta vid skadestånd enligt 6§ räntelagen, vilket är på årsbasis utifrån den gällande referensräntan plus åtta procentenheter (6§ räntelagen). Referensräntan är 0 för tillfället, alltså är räntefoten för dig 8%. Vanligtvis döms räntan ut från datum för brottet (17 april 2020) tills full betalning sker. Alltså är det 5000 kr x 0.08, med utgångspunkt i tiden mellan brottet begicks och när full betalning sker. Jag kan inte ge dig något exakt svar på din fråga då den fulla beräkningen görs mot dagen då betalningen görs. Men lek med tanken att du får betalt samma dag som domen avkunnas, så kan du testa att skriva in det datumet i Kronofogdens beräkningsverktyg här. Då fyller du i nedan:

Belopp: 5000 kr

Ränta 8

Från och med: 200417

Till och med: 210308

Fyll i "vanlig ränta".

Då blir räntan 356 kr, och totalbeloppet 5356 kr.

Slutligen kommer du få upplysningar av domstolen hur du utkräver dina pengar av den tilltalade. Utgångspunkten är att hen ska betala på eget initiativ, men Kronofogden kan hjälpa dig driva in pengarna om betalning inte sker. Läs mer om detta på Kronofogdens hemsida.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare