Hur begränsar man barns arvslott

Vi skrev ett testamente 2014 medhjälp av advokat. Vi är gifta och har bägge särkullbarn, inga gemensamma. I testamentet står det att den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. Dock skall våra särkullebarn få sin laglott. Denna skall utges i kontanter. Min fråga är: kan vi begränsa arvslotterna? Testamentera halva våra kvarlåtenskaper till varandra? Behöver vi skriva om testamentet? Vi har det inte gott ställt och bil försöka säkerställa att den som blir kvar inte behöver gå ifrån lgh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att kort besvara din fråga så låter det som att ni har gjort allt ni kunnat för att begränsa barnens arvsrätt så långt det går och samtidigt säkra den efterlevande makens framtid så gott det går.

Jag förstår din fråga som att du och din make önskar att era respektive barn endast får ut sin laglott, och inte sin arvslott. Laglotten är hälften av det som de egentligen har rätt till, det vill säga arvslott (7 kap. 2 § ÄB). En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott och denna går alltså inte att begränsa. Det man gör är att man begränsar arvslotten till att enbart omfatta laglotten, skulle man kunna säga. Detta har ni redan gjort genom ert testamente, då ni väljer att låta den av er som blir efterlevande make att ärva hälften, och den andra hälften - det vill säga laglotten - går till era respektive barn.

För att förtydliga: Du skriver att ni vill "Testamentera halva våra kvarlåtenskaper till varandra" - detta är precis vad ni har gjort genom ert testamente. Genom testamentet har ni alltså begränsat era barns arvslotter till hälften (dvs. laglotten), precis som ni önskar. Det är inte möjligt att begränsa barnens arv ytterligare, då en bröstarvinge alltid har en lagstadgad rätt till sin laglott. Ni behöver med andra ord inte skriva om ert testamente, då det redan får den effekt som ni vill uppnå.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, om inte så är du välkommen att kommentera här nedan så besvarar jag din kommentar så snart jag kan!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare