FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/02/2023

Hur bedöms underhållsskyldighet för barn utifrån föräldrarnas ekonomiska förmåga?

Hej! Jag är med familjenrätten omgående separation och barn. Min ex-sambo villl ha barn vartannat vecka nu men innan informera mig att vill varannan helger barn. Punkter är barnbidrag, och dela barn kostar. Han är Vd i en företag som han har aktier i lager och mer inkom än mig. Ska barn få mer ekonomiskt hjälp från honom? Eller man ska dela allt om mamba har en grund lön som lärare? Hur funka detta? Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den handlar om underhållsskyldighet gentemot barn och vad som händer om den ena föräldern har en större inkomst än den andra.

Regleringen

Regler om underhållsskyldighet återfinns i 7 kap Föräldrabalken (FB). Enligt 1 § ska föräldrarna svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

I prop 1978/79:12 förtydligas hur paragrafen är tänkt att tolkas. Enligt s. 422 i propositionen står det att paragrafen ska tolkas så att var och en av föräldrarna, utifrån vad som är skäligt ska svara för underhåll till barnet med hänsyn till barnets behov. Föräldrarnas samlade förmåga sätter en gräns på hur stort underhåll barnet kan få. Saknas ekonomisk förmåga, föreligger inte någon underhållsplikt. Inom ramen för vad en förälder högst kan ge ut i underhåll till barnet kan den förälderns underhållsskyldighet bli större eller mindre, beroende på hur pass stor förmåga den andre föräldern har.

Vidare framgår av 7 kap 1 § 3 st FB att: I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga.

Underhållsskyldigheten kickar in enligt 2 §, om föräldern:

  1. inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller
  2. har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att det föreligger en underhållsskyldighet för en förälder om föräldern inte har vårdnad om barnet och inte bor varaktigt tillsammans med det, eller om det föreligger gemensam vårdnad med andra föräldern men att barnet endast varaktigt bor tillsammans med den andra föräldern. I sådana fall ska underhåll ske efter föräldrarnas samlade förmåga och föräldrarna ska betala efter sin egna förmåga. Det medför att en person som har en större inkomst och således en större ekonomisk förmåga ska betala mer än en förälder som har en mindre inkomst. Vidare framgår av propositionen, att om ekonomisk förmåga saknas så föreligger ingen underhållsskyldighet.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare