FrågaFAMILJERÄTTGod man16/08/2018

Hur avslutas godmanskap?

Hur avslutas god mam

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regleringen kring godmanskap finns i 11 kap. Föräldrabalken (FB).

Hur avslutas godmanskapet?
Det finns flera olika sätt och anledningar till att ett godmanskap kan avslutas (11 kap. 19 § FB):
- Om godmanskapet inte längre behövs
- Om den som förordnandet avser begär att godmanskapet ska upphöra (gäller enbart om överförmyndare har förordnat om godmanskap enligt 11 kap. 3 § punkt 1-5 FB).
- Om den gode mannen själv begär att få avsluta uppdraget
Detta är en bedömning som görs av rätten eller som rätten överförmyndaren kan besluta om, 11 kap. 19 b § FB.
- Om den gode mannen missbrukar eller försummar sitt uppdrag eller kommer på ekonomiskt obestånd och utifrån det är olämplig för uppdraget eller
Detta är ett beslut som fattas av överförmyndaren, 11 kap. 20 § FB.

Vilka kan ansöka om att avsluta godmanskapet?
De som kan ansöka om att avsluta godmanskapet är:
- Den gode mannen
- Av rätten eller överförmyndaren självmant
- Förmyndare
- Den som ansökan avser
- Make/sambo (om den som ansökan avser i fråga är över 16 år)
- Närmaste släktingar (om den som ansökan avser i fråga är över 16 år)
- Framtidsfullmaktshavare
Se 11 kap. 21 § och 15 § FB.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare