FrågaFAMILJERÄTTGod man28/06/2021

Hur avslutar man ett förvaltarskap?

hej om man inte vill ha förvaltare längre hur ska man gå till väga för att bli av med dom.

har ett par som mina förvaltare som inte gör ett bra jobb plus att dom går bakom ryggen på en plus att dom ljuger,

mvh jonathan

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för att besvara din fråga finns i föräldrabalk (FB).

Hur kan förvaltarskap upphöra?

Förvaltarskapet ska som huvudregel upphöra när behovet inte längre finns (11 kap. 19 § FB). Om förvaltaren missköter sina uppgifter eller på något sätt är olämplig för uppdraget ska hen bli entledigad och skiljas från sitt uppdrag. Beslut om entledigande tas över överförmyndaren i din hemkommun (11 kap. 20 § FB).

Kan man säga upp förvaltare?

Om du vill att förvaltarskapet ska upphöra helt ska du ansöka om detta till tingsrätten (11 kap. 19 b § FB).

Om du vill byta förvaltare kan du själv ansöka om att din förvaltare ska skiljas från sitt uppdag om du fyllt 16 år. Även dina närmsta släktingar eller make/sambo kan ansöka (11 kap. 15 § samt 11 kap. 21 § FB). Om överförmyndaren finner att förvaltaren inte är lämplig för uppdraget samt missköter sitt uppdrag så kan förvaltaren avsättas. I din ansökan bör du därför skriva varför förvaltaren är olämplig för uppdraget och varför ett byte av förvaltare skulle vara aktuellt.

Sammanfattning

Ett förvaltarskap ska upphöra när behovet inte längre finns. Om du vill att förvaltarskapet ska upphöra kan du ansöka om detta till tingsrätten. Om du istället vill byta förvaltare kan du ansöka om det till överförmyndaren i din hemkommun.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Anna RunåkerRådgivare