Hur avslutar jag mina barns SOL-placering?

Hej! Det är så att mina barn har ett beslut på sol placering sen maj 2021 och just nu är det bara min dotter som är 1år och 3månader som är placerad i fosterhem sen dess och mina 2 pojkar på 5år och 2år 9månader som bor hemma i väntan på fosterhem. Jag vet att man ska framföra till sin handläggare på soc när man vill avsluta den, men dom säger att vi inte får avsluta den. Så min fråga är hur avslutar jag sol placeringen för mina barn och går det även fast socialen säger nej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du har rätt att avsluta dina barns "sol placering" och om så är fallet hur du går tillväga för att få den avslutad. I och med att du skriver att flera av dina barn har placerats i fosterhem så utgår jag vidare från att det inte är omständigheter hänförliga till de som föranlett placering vid fosterhem. I mitt svar så kommer jag därför att redogöra för förutsättningarna för att ett barn ska kunna tvångsplaceras då det beror på omständigheter som är hänförliga till hemmiljön och inte barnet som person.

Allmänt om socialtjänstens ansvar för barn

Socialtjänsten är skyldig att verka för att t.ex. barn dvs. personer under 18 år växer upp under trygga och goda förhållanden (5 kap. 1 § första punkten och 1 kap. 2 § tredje stycket SOL). Det innebär att socialtjänsten ansvarar för att vidta åtgärder i syfte att barn växer upp i ett hem utan våld och hot. Men för att socialtjänsten ska kunna vidta några som helst åtgärder så är en grundläggande utgångspunkt att åtgärderna inte är påtvingade. En av förutsättningarna för att kunna företa insatser riktade mot barn är därför att barnets vårdnadshavare samtycker till insatserna (1 kap. 1 § tredje stycket och 3 kap. 5 § SOL. Jfr även 6 kap. 11 och 6 kap. 13 § FB). Dessa insatser kan exempelvis bestå i att barnet placeras på ett fosterhem eller som det numera kallas föräldrahem (jfr 6 kap. 1 § första stycket första punkten SOL). Utan vårdnadshavarens samtycke kan barnen alltså inte placeras vid ett fosterhem.

Som nämndes inledningsvis är det nu anförda beträffande att socialtjänsten endast får företa frivilliga insatser riktade mot barn en huvudregel. Från denna regel finns det nämligen undantag. Ett av dessa undantag är att under vissa förutsättningar (se rubriken nedan för vilka dessa förutsättningar är) har socialtjänsten rätt, och till och med en skyldighet, att tvångsplacera barn (1 § LVU).

Förutsättningar för tvångsplacering av barn LVU

Flera förutsättningar måste som sagt vara uppfyllda för att barn ska kunna tvångsplaceras. I det följande kommer jag att redogöra för vilka dessa förutsättningar är.

Förutsättning 1

En grundläggande förutsättning för att ett barn ska kunna tvångsplaceras är att det finns en påtaglig risk (se nedan om begreppets innebörd) för att den unges hälsa eller utveckling skadas på grund av något förhållande i hemmet. Det kan bero på fysisk misshandel, psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande eller/och brister i omsorgen av barnet (2 § LVU). För att påtaglig risk ska anses föreligga så krävs det att konkreta omständigheter har varit för handen och som därför talar för att barnet riskerar att i framtiden skadas. Har exempelvis vårdnadshavaren upprepade gånger exempelvis slagit sitt barn eller riktat hot om allvarligt våld mot denne så är det en stark indikation på att det föreligger en påtaglig risk för att barnets hälsa orsakas skada och därmed att en av de grundläggande förutsättningarna för tvångsplacering är för handen.

Förutsättning 2

Förutom att detta måste vara för handen för att ett barn ska kunna tvångsplaceras så krävs det även att ett tvångsomhändertagande av barnet är det bästa för denne (1 § femte stycket LVU. Jfr även 1 kap. 2 § SOL)

Förutsättning 3

Den sista förutsättningen som måste vara uppfylld för att ett barn ska beredas tvångsvård är att vårdnadshavarens samtycke inte föreligger till den av socialtjänsten föreslagna vården (1 § LVU och jfr 11 kap. 3 § SOL). Det innebär närmare bestämt att barnets vårdnadshavare inte får ha gett ett giltigt samtycke till den vård som framgår av socialtjänstens vårdplan (jfr 11 kap. 3 § SOL).

I ditt fall

För att återknyta till din frågeställning så undrar du som sagt om det går att avsluta SOL-placeringen av dina barn och, om svaret är jakande, hur du kan avsluta den.

Som nämndes inledningsvis så är utgångspunkten att socialtjänsten inte har rätt att utan ditt samtycke placera dina barn vid exempelvis ett fosterhem. Undantag från detta föreligger dock om de ovan angivna förutsättningarna för tvångsplacering enligt LVU är för handen. Det innebär alltså att om förutsättning 1 och 2 föreligger och du inte samtycker till den av Socialtjänsten föreslagna placeringen av dina barn (förutsättning 3) så riskerar du att få dina barn tvångsomhändertagna av socialtjänsten. Att socialtjänsten säger att “de inte får avsluta” SOL-placeringen tolkar jag nämligen som att socialtjänsten menar att förutsättningar för LVU möjligtvis föreligger. Men som sagt det är endast antaganden från min sida då jag inte vet anledningen till att dina barn har placerats på föräldrahem.

Mitt råd till dig är därför att du vänder dig till socialtjänsten och initialt frågar de varför de inte får avsluta placeringen av dina barn. För som sagt om de ovan nämnda förutsättningarna för tvångsomhändertagande inte är uppfyllda så får inte socialtjänsten fortsätta med placeringen av dina barn. Slutligen vill jag tillägga att efter att du fått svar från socialtjänsten kan du på nytt vända dig till oss med en ny fråga där du skriver dels vad socialtjänsten sagt, dels orsakerna till att dina barn placerats i fosterhem.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare