Hur avgör man vilken lag som har företräde vid en normkonflikt?

Tacksam för svar på frågan om lydelsen av den juridiska termen för en lag eller lag§ som är över-resp. underordnad en annan lag eller lag§ den står i konflikt med?

Kan underordnad skrivas som subsidiär?

Överordnad som superieur?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver händer det då och då att en viss lag eller lagparagraf hamnar i konflikt med en annan lag eller lagparagraf. Det finns då tre olika regler man kan använda för att avgöra vilken lag som ska gå först.

En av reglerna är att lagar med högre rang ska gå före andra lagar. Ett exempel på den typen av rangordning är att grundlagarna har företräde vid eventuella konflikter med andra lagar. Lagen med högre rang kallas då lex superior, precis som du skriver i din fråga.

En annan regel som finns för att avgöra vilken lag som ska ha företräde är en som säger att specifika lagar eller speciallagar (lex specialis) ska gå före generella lagar (lex generalis).

Det tredje sättet att avgöra vilken lag som har företräde på är att undersöka vilken lag som är nyast, eftersom senare stiftad lag (lex posterior) går före äldre lag.

Jag hoppas att jag kunde förklara lite kort vilka begrepp man kan använda på lagar som har företräde framför andra lagar. Om du vill kan du läsa mer om rättskällor här.

Vänligen,

Nora TengnérRådgivare