FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/12/2019

Hur återkallar jag en fullmakt?

Hur återkallar jag en fullmakt av mig utställd till en person i Norge?

Har via brev meddelat att fullmakten skall retuneras till mig.Personen har ej ännu efter 1månad ej svarat mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fullmakter finns i avtalslagens andra kapitel (Avtl).

Hur återkallas en fullmakt?

Enligt 2 kap. 12 § Avtl kan en fullmakt återkallas när som helst när fullmaktsgivaren inte längre vill att den ska fortsätta gälla och kan gå till på flera sätt. Huvudregeln säger dock att om tredje man (alltså den som vill åberopa fullmakten) inte kan göra detta om den vet om att fullmakten har återkallats (2 st).

Ett sätt att återkalla är alltså att meddela tredje man om att fullmakten inte längre ska gälla (13 § Avtl). En skriftlig fullmakt kan återkallas genom att fullmaktsgivaren får tillbaka fullmakten och förstör den (16 § Avtl). Om fullmaktsgivaren inte kan göra detta på grund av att fullmakten har tappats bort eller av annan anledning inte kan ges tillbaka, så kan fullmaktsgivaren istället göra en kraftlöshetsförklaring som en giltig återkallelse (17 § Avtl). Enligt paragrafens andra stycke görs en sådan kraftlöshetsförklaring genom att fullmaktsgivaren ansöker om det hos tingsrätten där den bor, och om det blir beviljat ska fullmaktsgivaren sätta in en annons i tidningen för att återkallelsen ska göras offentlig.

Vad kan du göra för att återkalla din fullmakt?

Du har meddelat den andra personen om att du vill återkalla men inte fått tillbaka fullmakten efter begäran om det. Du har gjort rätt i att be om att få skickad fullmakten till dig, då du hade kunnat förstöra den och med det återkallat den. Du kan också be personen att själv förstöra fullmakten. Om personen nu inte kan eller vill skicka den till dig, finns alternativet om att göra en kraftlöshetsförklaring eller ogiltighetsansökan, för om du vill garantera att fullmakten återkallas. Detta gör du hos tingsrätten närmast dig.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, annars får du gärna ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare