Hur återfår man en taxiförarlegitimation efter en återkallelse?

Hej.

Min taxi leg va återkallats. Nu tiden är över för min olämpligheten. Vad ska jag göra att få min taxileg igen.

Jag tackar om ni svarar via e-Mail adressen

MVh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främs i Taxitrafiklagen (2012:211).

Enligt 4 kap 6 § 1 st Taxitrafiklagen så ska en taxiförarlegitimation återkallas om innehavaren visar sig vara olämplig att tjänstgöra som taxichaufför genom antingen brottslig gärning eller på grund av andra missförhållanden eller om personen inte uppfyller de medicinska kraven. Under denna tidsperiod som en taxiförarlegitimation är återkallas så kan inte transportstyrelse ge en ny taxiförarlegitimation enligt 3 kap 3 § Taxitrafiklagen.

När tidsperioden för återkallelsen har löpt ut så anses du som huvudregel inte längre olämplig att tjänstgöra som taxiförare. En person kan ändock i vissa fall ändå anses som olämplig även fast tiden för återkallelsen har löpt ut.

Efter återkallelsetiden har passerat så kan du ansöka om ny legitimation. För att få en taxiförarlegitimation så krävs det att man uppfyller de medicinska kraven samt att man avlagt ett godkänt körprov enligt 3 kap 3 § p.3 och 3 kap 3 § p.5 Taxitrafiklagen.

Så vad du ska göra nu är att ansöka om en ny legitimation. Jag vet inte varför din taxiförarlegitimation blev återkallad men om det skedde genom exempelvis brottslig handling (3 kap 3 § p.4 Taxitrafiklagen) så kan transportstyrelsen ändå neka dig en taxiförarlegitimation trots att tidsperioden för återkallelsen har löpt ut. Ifall det skulle hända så kan man överklaga detta beslutet enligt 6 kap 1 § Taxitrafiklagen och 23 § 2 st Förvaltningslagen.

Jag skulle i ditt fall ta kontakt med transportstyrelsen och kontrollera om du måste avlägga körproven igen.

Hoppas jag lyckades besvara din fråga!

Amanda RydbergRådgivare