Hur ärver sambos och kan man skriva testamente till en sambo?

Hejsan!

Jag har en fråga angående testamente ,vad gäller om man är sambo med ett gemensamt barn tillsammans om man plötsligt skulle avlida,vad händer då med våran bostadsrätt?

Kan man skriva ett testamente där min sambo får besittningsrätt till bostadsrätten tills hon avlider annars kan ju hon gå helt lottlös eftersom våran son är bröstarvivinge eller vad kan man göra så att de kan dela på bostadsrätten.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Precis som du är inne på så kan det vara lurigt med arvsfrågor när man är sambo. Detta beror på att sambos inte har samma arvsregler som gäller mellan makar. Regler om arvsrätt finns huvudsakligen i ärvdabalken (ÄB), man behöver dock i sådana här fall titta lite i sambolagen (SamboL) också.

Den som står först i tur att få ärva är ju den avlidnes bröstarvingar, alltså personens barn (2 kap. 1 § ÄB). En sambo har ingen arvsrätt, utan om det finns ett barn så står det barnet helt enkelt först i tur att ärva.

Det finns dock några saker man kan tänka på om man har ett samboförhållande. En sådan sak är att när ett samboförhållande upplöses på grund av att en av samborna avlider så har endast den efterlevande rätt att begära bodelning (18 § första stycket SamboL). Skulle en sådan inte begäras så kommer den efterlevande sambon få rätt till den egendom som den äger, medan den egendom som ägdes av den som avlidit i stället ingår i dödsboet.

Skulle den efterlevande sambon i stället begära en bodelning ska en sådan göras, vilket innebär att samboegendomen ska fördelas (8 § SamboL). Samboegendom kan lite kort förklaras som sambornas gemensamma bostad och bohag (exempelvis möbler) (3 § SamboL). Om en sambo avlider så får alltså den efterlevande sambon ta ut sin del av samboegendomen som framkommer av bodelningen, och den andra delen tillfaller den avlidne sambons dödsbo och kommer senare fördelas mellan dödsbodelägarna (exempelvis barn). Det finns även en möjlighet för den efterlevande sambon att få bostaden i avräkning på sin lott, om den bäst behöver det och det med hänsyn till omständigheterna är skäligt (16 § andra stycket SamboL).

Slutligen så har en sambo, när den andre har avlidit, rätt till att få ut en andel av samboegendomen (om en bodelning har begärts) som täcker två prisbasbelopp efter att avdrag gjorts för skulder (18 § andra stycket SamboL). Prisbasbeloppet uppgår år 2022 till 48 300 kr, detta förändras dock. Detta ger ett visst skydd för den efterlevande sambon.

Det finns alltså vissa möjligheter för den efterlevande sambon att få ut egendom när den andre sambon avlider, men dessa är begränsade. Hur utfallet blir för just er beror bland annat på hur ägandeförhållandet ser ut kring bostadsrätten och vilka andra tillgångar som finns, och dessutom hur man väljer att göra med bodelning och annat. Det är dock viktigt att komma ihåg att arvsrätten fortfarande inte finns för en sambo och att barn därför får arvet efter sin förälder i stället. För att minska osäkerheten kan man skriva ett testamente där man anger hur man vill göra med bostadsrätten för att vara säker på att det blir som man vill.

När man skriver ett testamente finns det vissa saker att beakta. För det första så är hälften av den arvslott som tillkommer ett barn (till en person som avlidit) detta barns laglott (7 kap. 1 § ÄB). Skulle ett testamente inkräkta på barnets laglott så kan det testamentet jämkas till fördel för barnet (7 kap. 3 § ÄB). Om man alltså har ett barn och kvarlåtenskapen (det som ska utges som arv) är 100 000 kr så är 50 000 kr (hälften) barnets laglott och dessa får inte testamenteras bort, då kan nämligen barnet jämka testamentet och få ut sin laglott ändå.

I övrigt finns det flera formkrav och andra saker som måste uppfyllas för att testamentet ska vara giltigt, dessa återfinns bland annat i kap. 9, 10 och 13 ÄB. Om du vill kan du alltså skriva ett testamente där du låter din sambo få er bostadsrätt med fri förfoganderätt efter att du gått bort. Detta skulle innebära att hon får använda den fritt, men hon får inte testamentera bort den utan den kommer gå i arv till ert barn när hon går bort. Dock får man ha i åtanke att om din del i bostadsrätten överstiger hälften av dina tillgångar så kommer ett sådant testamente inkräkta på ditt barns laglott, vilket gör att testamentet kan komma att jämkas.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente får du gärna vända dig till oss då det är en av många tjänster våra duktiga jurister erbjuder. Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare