FrågaFAMILJERÄTTGod man21/03/2018

Hur ansöker vi om god man för person som inte kan skriva under?

Min svågers fru lider av ALS och är totalt förlamad. Han ansöker om att bli god man för henne. Blanketten från Stockholms stad kräver två namnteckningar, hans och hennes. Hon kan inte skriva under. Hur gör man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som en tillfällig lösning på detta kan ni låta en annan person skriva personens namnteckning medan givaren håller sin hand på pennan. Vid sidan om underskriften skrivs därefter MHPP eller "Med hand på penna". Det förklarar att personen, vars namn signeras, varit närvarande och accepterat att någon annan skrivit hans/hennes namn på handlingen. Jag rekommenderar dock att ni kontaktar Överförmyndarenheten för att få hjälp med ansökan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare