Hur anmäler man narkotikabrott?

Hej.

Jag har en kompis som tar droger nästan dagligen. Han har bland annat lsd och gräs hemma. Jag vet även vem langaren är. Nu är det så att jag är orolig för honom och vill gärna veta hur jag ska göra. Kan man polisanmäla honom så dom kollar att det finns narkotika hemma hos honom? Eller hur ska jag göra för att polisen ska upptäcka narkotikan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera dig att anmäla det till polisen, enklast kan en polisanmälan göras genom att du ringer till polisen per telefon på 114 14 eller genom på polisens hemsida här. Du beskriver då det som sker för dem. Det är sedan polisen som går vidare med en undersökning. För akuta ärenden kan du även ringa 112.

Personens handlande samt den som säljer drogerna, utsätter både han själv för risker men även oskyldiga människor kan komma att bli drabbade, därför är det klokt att anmäla detta.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare