Hundägares skadeståndsansvar vid skada

Hej Lawline, jag behöver hjälp med följande scenario:
En förmiddag var en kamrat på väg ut med sin hustrus mindre hund. Han och hans hustru bor på tredje våningen i ett hyreshus utan hiss. Därför tog han trapporna för att komma ut och gå en promenad runt parken. I trapphuset kom en stor schäfer rusande bakifrån.
Schäfern gick till attack mot hustruns hund. Min kamrat försökte skydda sin lilla hund men då attackerade schäfern i stället honom. Hunden skadade honom på överarmen och handen och han fick på grund av händelsen uppsöka sjukvård.
Schäfern är enligt hans ägare en stor och livlig hund. Hans ägare befann sig i tvättstugan i husets källare när händelsen inträffade. Eftersom hon endast skulle vara i tvättstugan en kort stund, för att flytta tvätten från tvättmaskinen till torktumlaren, så hade hon inte brytt sig om att låsa dörren till sin lägenhet. Hon bor dessutom i ett hus där porten alltid är låst. Hunden måste ha hoppat upp på dörrhandtaget och på så sätt öppnat dörren när min kamrat passerade med sin hund.
Vad säger lagen? Vem är skyldig och varför?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om någon kan vara ansvarig för skadan schäfern orsakade.

Som hundägare har man en skyldighet att se till att ens hund inte orsakar skada (1 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter). Hundens ägare blir därför ansvarig för skadan hunden orsakar, oavsett om ägaren har varit vårdslös eller inte (19 § hund och kattlagen). I det här fallet tycker jag dock att ägaren har varit vårdslös då hon inte låste efter sig, särskilt eftersom hon vet att hennes hund är livlig av sig.

Oavsett om hon skulle ses som vårdslös eller inte kan din vän söka om skadestånd enligt 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare