Hundägares ansvar

Hej! Min lilla Pomeranian vart biten av en jakt hund trots att den var kopplad och min hund stod en bit bort och vänta på mig han var okopplad min hund var inte ens fram till den hunden som flög på han. Ägaren till jagkthunden hade koppel som en löp lina och släppte efter, men hade inte koll på hunden att den fakto flög på min hund. Vem står ansvarig? Dom menar att jag får skylla mig själv för jag hade hunden o kopplad. Min hund var ju inte ens fram till deras hund. Utan anledning flög på min hund som nu ligger på djursjukhuset i Uppsala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem är ansvarig?

Hundägare har så kallat strikt hundägaransvar. Detta innebär att ägaren är skyldig att ansvarar för skadan trots att det inte är denne personligen som har orsakat skadan, samt ersätta de skador som hunden orsakar, oavsett om hunden blivit provocerad eller inte. Detta regleras i 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter. En hundägare eller innehavare av hund ska ersätta en skada som har orsakats av en hunden. Skadar hunden en annan hund är ägaren skyldig att betala eventuella veterinärkostnader för den andra hundens skador.

Att du inte hade din hund kopplad utesluter inte den andra hundägarens ansvar för. Men det jag kan nämna är att skadeståndet i vissa fall kan jämkas enligt skadeståndslagens bestämmelser, exempelvis om den som lidit skada varit medvållande till skadan (6 kap 1 § skadeståndslagen). För att den skadelidande ska anses ha varit medvållande krävs att denne agerat oaktsamt. Det är inte säkert att det faktum att din hund var okopplad bör ses som oaktsamt av dig, men det kan vara bra att ha i åtanke. Oavsett är den andra ägaren skyldig att ersätta skadan, men frågan återstår om du kommer att få full ersättning.

Hur du ska gå till väga

Jag skulle rekommendera dig att i första hand ta kontakt med hundägaren för att prata och förklara med denne om att du har rätt till skadestånd. I andra hand kan du skriva ett skadeståndskrav. Om hundägaren inte vill betala skadeståndet kan du i tredje hand skicka in en stämningsansökan till tingsrätten för att kräva ut skadeståndet genom domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare