Hundägares ansvar

Hej, Jag blev biten av en kopplad hund som skulle få hälsa med sin matte. Jag frågade om jag fick hälsa och matte gick fram till mig. Jag stod helt still och rörde mig inte alls. Hunden gick rakt fram och bet/nöp mig i armen. Det gick inte hål men jag fick ett rejält blåmärke med en förhårdnad i. Har jag rätt till ersättning för sveda och värk?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Hundägares ansvar regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter. I 19 § stadgas att en hundägare ansvarar för skador som hunden orsakar oavsett om hundägaren har varit vårdslös eller inte. Detta innebär att du har rätt till ersättning för sveda och värk. För att du ska få ut denna ersättning måste du väcka talan i domstol. Eftersom skadorna du beskriver inte låter särskilt allvarliga skulle jag inte rekommendera dig att göra det, då summan du kan få torde bli relativt liten. Det är dock självklart helt upp till dig om du vill gå till domstol eller inte.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare