Hundägarens ansvar när hunden biter en katt

En schäfer från grannområdet som är lynnig & som smitit många ggr förr kom hem till oss & bet ihjäl våran katt! Har polisanmält, vad har vi för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag vill börja med att säga att jag beklagar er förlust.

Jag tolkar er fråga som att ni undrar vad ni har för rättigheter gentemot ägaren av schäfern.
Regler om hundägares ansvar finns i lagen om tillsyn över hundar och katter.

En möjlighet ni har är att begära skadestånd. En hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för sin hund. Det innebär att hundägaren alltid ska ersätta skador som hunden orsakar, oavsett omständigheterna (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Eran rättighet gentemot ägaren av schäfern är alltså att ni kan begära skadestånd.

Regler om skadestånd finns i skadeståndslagen. Förutsättningen för att få skadestånd är att ni har lidit sakskada eller personskada. Inom juridiken räknas djur som saker och eftersom att ni förlorat er katt har ni då lidit en sakskada. De skador som ni kan få ersättning för är kattens ekonomiska värde, eventuella veterinärkostnader och andra kostnader till följd av skadan (t.ex. transport till och från veterinären).

Jag vill också tillägga att det var bra att ni gjorde en polisanmälan. Polisen kan nämligen sätta upp vissa regler för hundägaren, till exempel att schäfern ska vara kopplad. Polisen kan också omhänderta hunden om den är för aggressiv.

Sammanfattning
Det ni kan ha rätt till efter förlusten av katten är skadestånd från hundägaren. Gällande vad som ska göras åt att hunden ofta smiter och är lynnig får lämnas åt polisen.

Hoppas ni fått svar på er fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare