Hundägarens ansvar för skador orsakade av hund

Min hund va ute med en hundvakt, varpå min hund bet en annan människa. Hundvakten hade tydliga instruktioner om vad som gäller men gjorde precis tvärt emot. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hundägares ansvar finns i lag om tillsyn över hundar och katter (tillsynslagen).

Hundägarens ansvar

Enligt 1 § tillsynslagen är en hundägare skyldig att vidta åtgärder för att säkerställa att hunden inte orsakar skador eller andra olägenheter. Detta innebär att du har ett ansvar att välja hundvakt med omsorg. Att hundvakten inte följer tydliga instruktioner medför därför inte att ditt ansvar som hundägare faller bort.

Hundägaren är som huvudregel alltid ansvarig för att ersätta skador som hunden orsakar. Detta innebär enligt 19 § tillsynslagen att du är ersättningsskyldig för eventuella skador även om det är hundvakten som har brustit i sin uppsyn över hunden.

Det finns ett undantag till regeln. Ibland övergår hundägarens ersättningsansvar för skador på vissa personer som tar emot hunden för underhåll eller nyttjande. Här avses exempelvis fodervärdar, personal på hunddagis eller någon som har lånat hunden för jakt. Undantaget kan i andra fall inte tillämpas på en hundvakt.

Om hundägaren brister i sin tillsyn över hunden så kan länsstyrelsen enligt 8 § tillsynslagen besluta om åtgärder för att förebygga skador eller andra olägenheter. Exempel på sådana åtgärder kan vara krav på koppel eller munkorg vid promenader med hunden.

Enligt 11 § tillsynslagen kan länsstyrelsen även besluta att omhänderta hunden om det behövs för att förebygga framtida skador. Omhändertagande sker bara i mycket allvarliga fall och endast om mindre ingripande åtgärder inte är tillräckligt att förhindra framtida skador.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare