Hundägare vägrar betala för skador som hunden orsakat

Min hund blev biten av en annan hund som var lös. Skadan var så pass stor att vi fick åka akut till Ultuna djursjukhus. Där konstaterades att en operation var nödvändig och sen dränage och stygn i nacken.

När jag hämtade ut hunden fick jag betala kostnaden. Tog kontakt med mitt försäkringsbolag Folksam Djurförsäkring som ersatte en del av summan.

Under den här perioden hade jag kontakt med djurägaren till hunden som bet. Hon har hela tiden sagt att hon skulle ersätta mig för mina kostnader. Jag tyckte det var bäst att reglera mina kostnader när stygnen var tagna och att man såg att inget annan tillstött ex infektion eller dyl.

Allt gick väldigt bra och min hund tillfrisknade utan komplikationer och jag tog då kontakt för att få ut mina kostnader. Jag har bara yrkat på mellanskillnaden veterenärkostnaden minus ersättningen från Folksam + kostnad för medicin. Allt finns styrkt med kvitton.

Jag har skickat kopior på ersättningskraven, ringt, lämnat meddelande och skrivit sms. Vid några tillfällen har hon svarat och sagt att hon ska betala men inga pengar har kommit in på mitt konto. Jag har skickat sms igen men jag får inget svar.

Summan är på 3326:- så det är inga gigantiska belopp. För mig har det blivit en principfråga så jag vill driva ärendet.

Tilläggas kan att det finns många vittnen till händelsen då det var på en stor gård som hade öppet hus för allmänheten.

Tacksam för svar så jag vet hur jag ska gå vidare.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av informationen i din fråga tolkar jag det som att du har ganska goda bevis för hur skadan kom till, samt vem som är betalningsskyldig för skadan på din hund. Att du dessutom har varit i kontakt med den andra hundägaren som erkänt sin betalningsskyldighet och lovat att betala, är också till din fördel. I denna situation tycker jag därför att du ska fortsätta höra av dig till den andra hundägaren och kräva betalning. Om han/hon fortsätter att undvika dig/vägra betala kan du ju alltid informera personen om att du tar ärendet till domstol ifall betalning inte sker innan exempelvis ett visst datum. Att gå till domstol är för det mesta inget förstahandsalternativ, men i detta fall verkar det som att du har "solklara" bevis i form av såväl vittnen som erkännande. Tänk på att spara all korrespondens mellan dig och den andra hundägaren ifall tvist skulle uppstå. Skulle det bli aktuellt att ta ärendet till domstol ska du lämna in en stämningsansökan hos behörig tingsrätt. På Sveriges domstolars hemsida kan du läsa om vad en stämning innebär, vad en stämningsansökan ska innehålla, samt ladda ner en blankett för stämningsansökan.

Sammanfattningsvis råder jag dig alltså till att i första hand kräva den andra hundägaren på betalning och informera denne om att du kan vilja gå till domstol annars. Om du fortfarande inte får ersättning får dina kostnader tycker jag inte att du ska tveka på att lämna in en stämningsansökan hos tingsrätten.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare