Hund orsakade skada på cyklist

Hej! En anhörig har skadat sig allvarligt i en cykelolycka där en lös hund är inblandad. Han träningscyklade med några kompisar på landsväg när en lös hund sprang över vägen. Han försökte styra undan men förlorade balansen och föll mot vägen. På sjukhus visar det sig att frakturer på revben, lungskada och axelskada har uppkommit. Vi har förstått att hundägaren har ett strikt ansvar för sin hund. Hur ska vi gå tillväga för att få ersättning för skadorna och hur ska vi tänka gällande vilken nivå på ersättning vi ska begära? I nuläget vet vi inte heller om det kommer bli några bestående men.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att din anhörige skadade sig! Hoppas att det inte blir några bestående men.

Vad gäller juridiken så stämmer det att hundägare har ett strikt ansvar för de skador som ens hund orsakar. Det följer av lagen om tillsyn över hundar och katter, se https://lagen.nu/2007:1150. Vad det betyder i praktiken är att det inte görs någon bedömning gällande vårdslöshet utan så länge det föreligger ett samband mellan hundens agerande och skadan så är hundägaren ansvarig. Min bedömning utifrån det du skrev är att det sambandet är uppfyllt i det här fallet.

Det första man bör göra är att skicka ett skriftligt krav till hundägaren där man kort beskriver händelsen och begär ersättning för skadorna. Ni kan börja med att ange de kostnader ni känner till idag såsom skador på kläder/utrustning, eventuella kostnader för läkarbesök och medicin samt ange att ytterligare ersättning för sveda och värk samt för bestående men/ärr kommer att anges senare. Jag skulle även rekommendera att ni uppmanar hundägaren att kontakta sitt försäkringsbolag. Det är den smidigaste processen och om försäkringsbolaget är någorlunda seriös kommer de se till att betala ut rätt ersättning inklusive sveda och värk m.m.

Om hundägaren inte kontaktar sitt försäkringsbolag/vägrar att betala är nästa steg att gå till domstol. Om det går så långt rekommenderar jag er att ta kontakt med en verksam jurist som kan hjälpa er vidare. Förhoppningsvis går det att hitta en smidigare lösning än så.

Hoppas att svaret hjälper er framåt. Om den "enklare" vägen inte fungerar får du gärna höra av dig igen så kan jag försöka hjälpa dig vidare med hur en räknar ut lämplig ersättning.

Vänliga hälsningar,
Thomas Borgenfalk

Thomas BorgenfalkRådgivare