FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/09/2015

Hot om osann anmälan avseende medhjälp

Hej!

Jag har en bekant A som har råkat i gräl med en bekant B. A har polisanmält B (för vad vet jag inte riktigt säkert). Nu säger A att om jag pratar med B så ska han polisanmäla mig för medhjälp. Jag har känt B i många år och tänker fortsätta prata med honom. Min fråga är: Får A verkligen göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det korta svaret på din fråga är nej, det för inte A göra.

För medhjälp krävs det enligt 23 kap. 4 § BrB att man har främjat brottet. Du kan således inte begå medhjälp genom att endast prata med B efteråt. Skulle A anmäla dig så kan dessutom A göra sig skyldig till falsk tillvitelse (15 kap. 7 § BrB).

Lawline RådgivareRådgivare