FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/05/2020

Hot mot tjänsteman

Hej hur olagligt är det att hota polisen

Vad händer om man gör det.

Om man bara har sakt det i telefon.

Vad Är konsekvensera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 17 kap. 1 § Brottsbalken regleras brottet hot mot tjänsteman. Med tjänsteman avses bland annat polis.

Brottet tar sikte på när en person med hot om våld förgriper sig på en tjänsteman i dennes myndighetsövning, försöker tvinga eller hindra tjänstemannen från en åtgärd i dennes myndighetsutövningen eller för att hämnas för en sådan åtgärd. Således krävs det att hotet innehåller hot om våld. Att hotet uttalats i telefon hindrar inte att en person kan bli dömd för brottet.

Brottet hot mot tjänsteman leder till böter eller fängelse i högst 2 år. Vid grovt brott är straffskalan fängelse i lägst 1 år och högst 6 år.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare