Hög musik genom bil, ofredande?

Hej! Jag blev stoppad idag klockan 23.20 av polisen för att jag spelade för hög musik genom stad.. Dom sa att dom kunde beslagta stereon för det var ett brottsvapen och att jag ofredade människor, är det okej att spela musik genom centrum? Jag hittar inget om det :)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är okej att spela hög musik sent på kvällen i ett centrum. Jag utgår i mitt svar på att det bor personer i den omgivning som du spelade musik i.

Vad säger lagen?

Polisen du träffade på verkade antyda att kunnat göra dig skyldig till brott genom att spela hög musik. Det brott som det skulle kunna handla om är ofredande som regleras i 4:7 brottsbalken (BrB). Ofredande kan utgöras av en mängd handlingar som kränker den utsattes frid. Det kan handla om en knuff, att bli spottad på eller just att bli störd av högt ljud. Det krävs enligt lagtexten att gärningen är ägnad att störa den utsattes frid, detta betyder att det inte krävs att någon faktiskt blev störd utan att den störande gärningen "typiskt sett" kan få den effekten.

Detta betyder inte att det du gjorde när du spelade hög musik utgjorde ofredande dock. Dels måste du ha förstått att det du gjorde kunde uppfattas som störande, och dels måste det finnas någon som upplever sig störd. Av din fråga framgår inte att någon ringt polisen och klagat eller något liknande och inte heller hur högt du spelat upp musiken. Min bedömning är att det knappast kan röra sig om en brottslig handling att spela musik som du gjort i centrum. Om du börjar göra det flera gånger trots att du vet att folk störs av det kan den bedömningen ändras.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det skulle kunna vara brottsligt att spela musik i stan om det är hög volym och görs på ett sätt som kan störa folk i omgivningen. Det ska dock ganska mycket till för att nå dit. MIn rekommendation är att alltid hålla musiken på en lagom nivå som inte stör folk runt omkring dig.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare