Hjälp med att klaga på kommuns beslut

skall överklaga kommunens beslut angående indragen hemtjänst till förvaltningsrätten känner att jag behöver hjälp av en jurist för kommunen har fattat indragningen av hemtjänsten på fel beslut och dom lyssnar inte på mig väldigt tacksam om jag kan få eran hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att vi ska kunna besvara din fråga här via gratistjänsten behöver du skriva in mer detaljerade uppgifter som vi då kan ta ställning till.

Det jag kan säga utifrån uppgifterna du ger är dock att varje medborgare i en kommun har rätt att få lagligheten av kommunens beslut prövade (13 kap. 1 § kommunallagen [KL]). Beslut som kan överklagas är de som fattats av kommunfullmäktige eller kommunalförbund, nämnd m.fl. (13 kap. 2 § KL). Denna överklagan skall göras skriftligen och ges in till förvaltningsrätten (13 kap. 4 § KL). Det är också viktigt att du göra detta så fort som möjligt, eftersom det finns en tidsgräns på tre veckor från det att kommunens beslut meddelades (13 kap. 5 § KL).

Som sagt är det svårt för mig att hjälpa dig mer detaljerat än det jag beskrivit ovan utan mer information. Om du önskar få hjälp genom vår betaltjänst och därmed också mer praktisk hjälp med överklagandet rekommenderar jag dig att vända dig direkt till vår juristbyrå. Du kan boka tid eller kontakta oss på följande sätt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettiderna är: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Du kan också klicka här för att komma till vår bokningssida

Jag hoppas att din situation löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare