Hjälp med att formulera ett kravbrev

Hej jag skulle behöva hjälp att skriva ett kravbrev till en privat person o kräva på pengar. Gäller bostad. Säljare som lurat mig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så vill jag poängtera att det inte finns några formella krav gällande vad ett kravbrev från en privatperson till en annan ska innehålla. Du bör dock specificera vad kravet bygger på, dvs. den aktuella händelsen gällande bostaden som har inneburit att du ha ett krav på säljaren. Du bör även skriva ut hur mycket personen är skyldig dig på grund av den aktuella händelsen med bostaden.

Dina personuppgifter bör även finnas med samt även uppgifter om säljaren som du kräver pengarna av. Därutöver bör du skriva till ett slutdatum för när skulden senast ska betalas, och en eventuell dröjsmålsränta.

Detta är dock endast exempel på vad som bör finnas med och det är tyvärr inte möjligt för mig att utforma ett specifikt kravbrev till dig.

För att få hjälp med att utforma det specifika kravbrevet så kan du fylla i ett formulär på Lawlines hemsida, se här. Då hjälper någon av våra jurister på Lawline Juristbyrå dig med att formulera kravbrevet till ett fast pris, och de kan även hjälpa dig med att föra din talan och kräva säljaren på pengarna.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare