FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/09/2017

Hjälp i process kring felaktig faktura

Mitt företag har blivit stämt av den förra bokföringsbyrån efter jag har bestridit en mycket tveksam faktura.

Jag anser att summan han kräver är alldeles för högt då det inte är specat vad fakturan avser i sin helhelt. Han gjorde dessutom ett felaktigt bokslut som jag var tvungen att göra om hos annan byrå. Det finns skriftligen att vi kommer bestrida kostnader för felaktigt utfört arbete. Det finns två bokslut att jämnföra.

Han påstår i stämningen att han har skickat fakturor och sedan inkasso men detta har inte hänt utan det kom direkt ett inkassokrav.

Jag skulle behöva jusridisk hjälp i detta för att få rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att ditt företag inhandlat en tjänst av ett annat företag. I så fall gäller köplagen analogt. Priset ska vara det som framgått innan tjänsten eller vad som annars kan anses som skäligt (47 §). Det finns många tolkningsfrågor kring detta som kräver mer detaljer för att redas ut och även då kan bli föremål för domstolens bedömning.

Detta är absolut något vi kan erbjuda er hjälp med, både i form av mer ingående rådgivning, hjälp med inlagor till domstolen och representation. För mer info, kontakta gärna vår juristbyrå, där du även kan be om att få boka ett möte. Du kan nå vår juristbyrå genom att klicka här.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Processrätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo