FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/07/2020

Hjälp att kräva fullgörelse av säljaren

Hej!

Jag sålde ett hus i höstas där ett pantbrev saknades, vilket köparen informerades om. I köpekontraktet framgår det att en summa motsvarande det saknade pantbrevet + 15% skulle spärras fram till slutligt dödande av förekommen handling. Därefter skulle summan betalas ut till mig omgående. Lantmäteriet har meddelat att lagfarne ägare (numera köparen) ska göra den slutliga ansökan om dödande av förekommen handling. Först då kan jag som säljare disponera över den spärrade summan. Det har dock gått 4 månader nu och trots flera meddelanden/uppmaningar till köparen (mäklaren har hört av sig till köparen flera gånger) ignorerar köparen att ansöka om slutligt dödande. Hur kan jag gå vidare med det här för att kunna ta del av den sista summan av köpeskillingen, som är reglerat i köpekontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du känner till reglerna om dödande av förkommen handling avseende pantbrev i fastighet. Och det du vill är att för köparen att göra den slutliga ansökan så du kan få sista summan av köpeskillingen. Du vill alltså kräva fullgörelse av köparen.

Du kan få hjälp av Kronofogdemyndigheten om du trots allt inte lyckats att få köparen att göra vad denne ska. Du kan ansöka om s.k. vanlig handräckning. En ansökan om vanlig handräckning innebär ett åläggande för svaranden att fullgöra något annat än betalning, om tidpunkten för fullgörelse har inträtt (Lag om betalningsföreläggande och handräckning 3 §). I detta fall innebär det ett åläggande för köparen att göra den slutliga ansökan för att döda pantbrevet.

Instruktioner om hur du kan gå till väga kan du läsa här. Du kan hitta ansökan på Kronofogdens hemsida här.

Jag rekommenderar att du försöker få tag på köparen på egen hand eftersom en ansökan om vanlig handräckning kostar 300 kr.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare