Hittegods utomlands

X hittar en plånbok i Alperna under en bil med pengar i. X tar plånboken och bevittnar i samband med detta att ägaren till plånboken letar efter denna (framgår tydligt att personen i fråga letar efter sin plånbok, i och runt sin bil). Vilket brott gör X mig skyldig till? Och om någon Y också använder pengarna när Y vet hur X fått tag på pengarna, vilket brott gör Y sig skyldig till?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Den som upphittar något, t ex en plånbok, måste anmäla fyndet till polisen eller till sakens ägare (Hittegodslagen 1 §). X låter bli att göra detta i syfte att, vad jag förstår av din beskrivning, själv använda de pengar som finns i plånboken. X kan därför göra sig skyldig till olovligt förfogande (Hittegodslagen 9 § st 2, BrB 10 kap 8 § st 1, BrB 10 kap 4 §).

Vad gäller Y:s gärning gäller följande: Om X och Y upphittar plånboken tillsammans anses de vara medgärningsmän. De gör sig då båda skyldiga till det ovan beskrivna brottet. Om istället X hittar plånboken ensam och Y övertalar eller på annat sätt ger X skäl att behålla plånboken gör Y sig skyldig till medverkan till X:s brott (BrB 23:4). Om Y däremot endast använder pengarna gör sig Y inte skyldig till något brott trots att Y har vetskap om hur X fick tag på dem.

Eftersom handlingen utförs i Alperna blir dock förutsättningarna annorlunda. Gärningar av liknande karaktär, t ex förskingring, är straffbara om det begås av en svensk medborgare även om denne befinner sig utomlands. Det brott som aktualiseras i detta fall avser hittegods som upphittas i Sverige och en förutsättning för brottet är att upphittaren inte har anmält fyndet till en svensk myndighet (polisen). Brottet har därför en sådan koppling till Sverige att det är nationellt begränsat. Det kan med andra ord inte kan begås utomlands. X och Y gör sig därför inte skyldiga till något brott enligt svensk lag.

Lawline RådgivareRådgivare