FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/03/2018

Hittegods som lämnas in hos polisen

Hej!

En dag jobbade jag i Häggvik pendeltåg station som stationsvärd.då kom en man till mig och sa att han hittade en guld ring utanför stationen,nära en park.ring visade sig vara ganska dyr och jag ringde till polisen(eftersom vi lämnar inga dyra saker till SL hittedods).Polisen kom och hämtade ringen.jag vet att polisen bevarar gods i tre månader och om ägare inte hör av sig då säljer dom gods.om det gick tre månader och ägare inte hämtade ringen, kan polisen lämna det till mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad som gäller för hittegods som lämnats in hos polisen regleras i lagen om hittegods.

Du har rätt i att polisen bevarar godset i tre månader. Du som upphittat ringen blir ägare till den om ringens ägare inte blir känd efter tre månader från det att ringen anmäldes till polisen, eller om ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från det att ägaren meddelats, enligt 4 § lagen om hittegods.

Om ägaren hör av sig inom tre månader har denne rätt att få tillbaka ringen om han/hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader som uppstått i samband med fyndet, enligt 3 § lagen om hittegods. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde. Du har alltså rätt att få tio procent av ringens marknadsvärde i så fall.

Om ägaren inte hör av sig och du blir ägare av ringen har polisen rätt att kräva dig på de kostnader som polisen haft i samband med fyndet, enligt 4 § lagen om hittegods. Om du inte vill ha ringen kan du avstå från att göra anspråk på den, och då tillfaller ringen staten.

Polisen har rätt att sälja hittegods om själva förvaringen är förenad med särskilda olägenheter enligt 2 § st 2 lagen om hittegods, vilket inte borde vara fallet med ringen som du lämnat in.

Information om hittegods finns att läsa på polisens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare