Hindras tillträde till ens delägda fastighet

Hej!

Jag har just genomgått en skilsmässa, men bodelningen är inte klar då min ex fortfarande bor i vårt hus, trots att vi kommit överens att huset ska säljas.

Nu säger min ex-make att hans advokat sagt att jag har ingen rättighet överhuvudtaget att gå in i huset och att min ex-make kan byta lås om han vill. Stämmer detta?

Ska kanske även nämna att vi äger 50% av huset var.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Eftersom att du är ägare av fastigheten har du också besittning till denna, detta innebär alltså att din ex-make inte har någon rätt att hindra dig tillträde till huset.

Eftersom din besittning till fastigheten rubbas i form av att du hindras tillträde och därmed omöjligen kan disponera över denna egendom, kan detta beteende nämligen ses som egenmäktigt förfarande vilket regleras i 8 kap 8 § brottsbalken. Skulle dessutom låset bytas ut av honom är det verkligen ett typfall av detta brott, under förutsättning att han gör detta med uppsåt att hindra din besittning.

Straffet för egenmäktigt förfarande är böter eller fängelse upp till sex månader.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare