FrågaFAMILJERÄTTFaderskap07/10/2014

Hemligt faderskapstest straffbart?

Hejsan! Jag har precis fyllt 18 år i somras och tänkte därför att nu kan jag äntligen göra detta utan att berätta för pappa...nu behöver jag er hjälp med om det ens är lagligt. Jag föddes som "basterd Child" alltså med ogifta föräldrar. Jag var inte heller planerad. precis när mamma fick veta att hon väntade mig hade hon bytt kille och det blev oklart vem som var min biologiska pappa. Faderskaps test gjordes och mannen som var min pappa har aldrig funnits i mitt liv, mannen jag kallar pappa däremot har varit där för mig sedan dagen jag föddes. släkten har dock alltid trott att faderskapstesten blev fel och han som är pappa för mig har gråtit ett antal gånger för att jag ens tror att han inte är min pappa. Vi ser exakt lika dana ut i kroppsbyggnad, ansikte, läppar, ögon osv, vi beter oss lika dant och skiljer oss distinkt från mamma och lillebror. han säger alltid att "du är min och så är det bara" men nu kommer då min fråga, skulle det på något sätt vara möjligt för mig att göra ett faderskaps test utan hans vetskap genom att kanske "sno" lite saliv från hans glas eller liknande och sedan kunna visa honom att det verkligen blev fel för 18 år sedan? det skulle vara världens finaste pressent för honom, och även för mig. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Och tack för att du använder dig av våra tjänster!

Att ta DNA test på en person, under dem förutsättningarna du berättar enligt ovan, kan inte anses vara straffbart enligt svensk lag.

Det som däremot kan vara svårare är att få resultat av ett DNA test. Vanligtvis görs faderskapstestet genom socialnämndens försorg, där du i så fall vänder dig i första hand. Däremot kan jag inte riktigt se hur socialnämnden kan hjälpa dig med ett faderskapstest utan den potentiella faderns vetskap. De kan inte göra detta utan dennes vetskap. Utöver detta, enligt din berättelse, har ett faderskapstest redan gjorts en gång i tiden, vilket i sig troligtvis förhindrar socialnämnden att driva igenom ytterligare ett nytt faderskapstest. Detta då socialnämnden faderskapstest ska utföras så att "Utredningen om faderskap ska vara så fullständig att frågan om faderskapets riktighet aldrig ska behöva omprövas".

Däremot har det i media omnämnts andra vägar att gå, och jag får då hänvisa till den här artikeln jag hittade på aftonbladet; Är jag pappa till mitt barn?

Jag kan inte hitta något straffbart i att i hemlighet ta någons DNA för att skicka till analys i utlandet (trotts det moraliskt tvivelaktiga i detta då det lätt drar tankarna till integritetskränkning). Man skulle eventuellt kunna argumentera för en kränkning enligt Europakonventionen om mänskliga rättigheter, fast det är långsökt, och knappast aktuellt i just din situation. Med andra ord kan jag inte hitta något som säger att du inte får göra ett faderskapstest som artikeln i Aftonbladet beskriver.

Däremot vill jag särskilt påpeka, vilket också framgår i artikeln, att du bör vara beredd på att ett sådant test kan ge ett resultat du inte förväntar dig.

Hoppas det här har varit till någon hjälp för dig?

Med vänliga hälsningar

Fredrik NorbergRådgivare