Hembudsförbehåll vid aktieöverlåtelse genom arv

min pappa gick nyligen bort, han och två till hade ett företag tillsammans, och han ville att jag skulle ta över efter han men han hade inget testamente, och nu säger dom på företaget att jag inte kommer kunna bli delägare å att dom kommer köpa ut hans aktiedelar kan jag göra något åt saken eller är det kört?.. har jobbat åt företaget varje lov sen sjuan och haft lärlingsutbildning där, går tredje året på gymnasiet nu så vet precis hur allt funkar. mvh johan

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du som bröstarvinge ärver minst hälften av din fars kvarlåtenskap enligt din laglottsrätt i 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) (1958:637) se här. Det framgår inte av din fråga huruvida du var det enda barnet eller om din far var gift vid hans bortgång. Om han var gift med din mor ärver hon all hans kvarlåtenskap enligt 3 kap. 1 § ÄB, inklusive din hälft som inte går att testamentera eller ge bort i gåva. När hon sedan går bort ärver du både den del du skulle ärvt vid din fars död (hälften) samt din mors kvarlåtenskap (andra hälften), se 3 kap. 2 § ÄB. Så beroende på hur dina familjeförhållanden ser de olika förutsättningar för dig att ärva dina fars aktier annorlunda ut. Om din far vid sin bortgång var gift med din mor kan hon däremot ge bort din fars aktier till dig i förskottsarv om hon vill. Förskottsarv innebär att din arvslott minskas i motsvarande i mån vid ett framtida efterarv, dvs. förskottsarvet räknas av från din arvslott när din mor går bort. I ett sådant fall träder du in i din fars ställe som aktieägare.

Det finns dock en möjlighet för aktiebolagets övriga två delägare att köpa ut din fars andel aktier. Aktieägarna har möjlighet att skriva in ett hembudsförbehåll i bolagsordningen 4 kap. 27 § aktiebolagslagen (ABL) (2005:551) se här. Ett sådant förbehåll innebär att rätten att överlåta aktier inskränks i viss mån. Denna begränsning omfattar alla typer av överlåtelser. Förbehållet gäller även för överlåtelser av arv, som i ditt fall. Detta innebär att om hembudsförbehåll finns i bolagsordningen har de övriga två aktieägarna rätt att köpa tillbaka aktier som ni i familjen ärver.

Det finns dock en begränsning för de två övriga aktieägarna. När en aktieägare avlider och kvarlämnar aktier som omfattas av hembudsförbehåll gäller endast förbehållet om arvsskifte inte skett inom ett år enligt 4 kap. 29 § ABL. Hembudspliktiga aktier som finns i den avlidnes dödsbo anses inte ha övergått till ny aktieägare så länge dödsboet är oskiftat. Efter ett år är dödsboet, om inget arvsskifte genomförts, skyldig att meddela styrelsen om aktieinnehavet, som sedan har rätt att lösa ut aktierna genom hembudsförbehållet.

Kontrollera därför aktiebolagets bolagsordning för mer information över huruvida aktierna din far överlåtit genom arv är förenade med inskränkningar genom exv. hembudsförbehåll.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare