FrågaFAMILJERÄTTFaderskap08/10/2018

Hävning av faderskap

Min såkallade far har ingen vårdnad på mig men jag skulle vilja ta bort han helt och hållet att han är min far på papper. Går det att ordna!? Han har ställt till det mycket för mig under många år, som misshandel tex.

Så min fråga då: Kan jag ta bort han som min far!?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i brist på annan information från att det i detta fall rör sig om din biologiska far och inte en adoptivfar eller liknande.

I svensk rätt krävs det för att häva ett faderskap att man kan visa att den som är den man vill avregistrera inte är ens biologiska far. Detta följer av 1 kap. 2 § föräldrabalken (FB). Man kan för detta ändamål använda sig av till exempel ett DNA-test. Det är tyvärr inte möjligt att häva ett faderskap mellan ett barn och en biologisk förälder.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga, om du skulle ha någon ytterligare fundering är du varmt välkommen att återkomma med denna!

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare