FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut27/11/2018

Hävning av avtalsservitut pga. misskötsel

Vi driver en camping där det finns härskande servitut för väg till en fastighet inne på området. Det har förekommit stölder och liknande där förövarna kommit ut och in på grund av att dom som har fastigheten inne på vårt område vägrar låsa bommen som.Vi satt upp och givit dom nycklar till.

Detta har pågått i flera år och är riktigt jobbigt att hålla på med.

Våra gäster vill ju även känna sig trygga med att ha sina husvagnar och annan utrustning hos oss.

Vi har med vittnen ett flertal gånger övertäckt nycklar och hänglås.

Hittills har det gått åt en hel låda hänglås...

Går det att upphäva detta avtalsservitut på grund av misskötsel?

När något blir stulet eller förstört av tredje person p.ga att det varit olåst, kan dom hållas ansvariga då?

En gång gick Vi och låste med eget hänglås... då försökte dom anmäla oss för egenmäktigt förfarande...

Vi har både våra och andras tillhörigheter inom området till ett ganska betydande värde, dessutom vill Vi inte ha obehöriga bilar och turiststråk rätt över områdets bakvägar.

Dom vägrar låsa!

Vad ska Vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nedan kommer jag att redogöra för vad som gäller för hävning av avtalsservitut. Regleringen av servitut som tillkommit genom avtal hittar du i 14 kap. jordabalken (här kallad JB). I lagen benämns er fastighet som tjänande (dvs. den fastighet där servitutet är beläget) och den fastighet som är knuten till rätt till nyttjande av vägen för härskande.

Huvudregeln är att servitut i princip ingås för en obegränsad tid (se 7:6 JB); det styrks bl.a. i 14 kap. JB där det sägs att servitut "[endast får] avse ändamål som är av stadigvarande betydelse" (14:1 2 st. JB). Vad gäller avtalsservitut går detta dock att frånträda, även om ett varaktigt bestående servitut är det vanligaste.

Att inte se till att en grind som hålls låst för att undvika stölder skulle kunna ses som ett åsidosättande av en skyldighet enligt avtalet. I 14:6 JB åläggs den härskande fastighetens ägare att inte betunga den tjänande fastighetens ägare, dvs. du, mer än nödvändigt. 14:7 JB stadgar att i det fall "den härskande fastigheten [har] överskridit sin rätt eller ägaren till någondera åsidosatt sin skyldighet, åligger det honom att återställa vad som rubbats eller fullgöra vad som eftersatts och att ersätta skada". Vidare sägs i 14:8 att om vad som avses i 14:7 – som i ditt fall gäller vad den härskande fastighetens ägare kan anses ha åtagit sig – är av väsentlig betydelse och ägaren av den härskande fastigheten inte rättar sig på uppmaning, så har den fastighetsägare som drabbats av skadan rätt att häva servitutet och utfå ersättning. Det krävs dock att den fastighetsägare som avser att häva servitutet underrättar den andre fastighetsägaren utan skäligt dröjsmål (14:10 1 st. JB) samt att rättelse inte har hunnit ske (2 st.), annars har dessvärre rätten att häva gått förlorad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare