Hävning av avtal? Få tillbaka pengar för förskottsbetalat material?

Hej! Har anlitat hantverkare för våtrum som ej färdigställt arbete på utsatt tid. Han började på allvar dagarna innan avsedd deadline, och gjorde ett felaktigt arbete ur ett fackmannamässigt perspektiv. Detta hann jag stoppa i tid då jag fick påpeka att det ej var korrekt utfört enligt regler. Han skickar gång på gång nytt, okunnigt folk som ska färdigställa men när jag ifrågasätter deras kompetens kommer de ej mer. Nu är arbetet 2 veckor försenat och jag står med utebliven hyresinkomst. Jag har förskottsbetalat för material, väldigt lite av detta är använt, och det som använts är felaktigt gjort. Jag har förstått att jag har rätten att häva kontraktet/tjänsten, men hur gör jag med de pengar jag redan betalat? Sett till hur oproffsigt han agerat tidigare är jag inte intresserad av hans inköpta material. Jag vill hellre låta ny hantverkare köpa in korrekt material från professionella kanaler.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall utgår jag från att konsumenttjänstlagen (1985:716) (förkortning KtjL) är tillämplig. Den lagen gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter (se def i 1 a § andra stycket KtjL) i fall då tjänsten avser t ex arbete på byggnader (se 1 § första stycket andra punkten KtjL). Om det är så att du inte är en konsument, så finns det ingen uttrycklig lag som reglerar detta förhållande utan istället används köplagen (1990:931) i analogi med bland annat KtjL.

Jag kommer inleda med att gå igenom grunderna för vad som gäller i en situation av detta slag.

Om fackmässighet och fel i tjänst

Enligt 4 § KtjL ska näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt. Näringsidkaren ska vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Fackmässigheten utgår från vad parterna har avtalet sinsemellan, samt vad som i allmänhet utgör branschpraxis på detta område.

I lagens 9-11 §§ definieras vad som anses utgöra fel hos tjänst. En tjänst ska betraktas som felaktig bland annat om resultatet avviker från vad konsumenten enligt 4 § har rätt att kräva, om resultatet strider mot föreskrifter/myndighetsbeslut som syftar till att säkerställa säkerhet, samt om resultatet i övrigt avviker från vad som får anses avtalat.

Om reklamation
Om en konsument vill åberopa att en tjänst är felaktig, måste en reklamation göras (17 § KtjL). En reklamation innebär att konsumenten underrättar näringsidkaren om att tjänsten är felaktig inom skälig tid efter det att hen borde ha märkt felet. För närmare regler om reklamationsfristen så kan man läsa i 17 §. Om en reklamation inte sker inom den tid som följer av 17 §, går reklamationsrätten förlorad (18 §).

Av det du angett har du reklamerat på ett korrekt sätt, och inom rätt tid. Frågan är då vilken påföljd som kan bli relevant i detta fall.

Om påföljder med anledning av fel hos tjänst
För det första: En konsument får alltid hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att ge denne säkerhets för hens krav pga fel hos tjänsten. Du behöver alltså inte betala näringsidkaren något i detta skede, även om näringsidkaren kräver att du betalar vissa fakturor etc. Som primär påföljd ska avhjälpande ske (se 20 § första stycket), konsumenten har alltså rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet. Detta ska ske utan kostnad för konsumenten (20 § fjärde stycket).

Av det du angivit verkar situationen dock vara så att näringsidkaren har försökt avhjälpa felet, men inte lyckats med detta. Det finns därför anledning att kontrollera vilka sekundära påföljder som kan bli aktuella.

Prisavdrag och hävning
Konsumenten har rätt till avdrag på priset, om fel föreligger och det inte avhjälpts enligt 20 § (se 21 § första stycket). Om själva syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat, och näringsidkaren insett/bort inse detta, får konsumenten istället häva avtalet i dess helhet (21 § andra stycket).

Vad innebär det att häva ett avtal?
Om konsumenten häver avtalet, har näringsidkaren inte rätt till betalning för tjänsten. Frågan som nu kvarstår är vad som gäller för den summa du redan betalat för; det vill säga, det material som näringsidkaren skulle ha använt sig av vid arbetet. Enligt 23 § har näringsidkaren rätt att återfå det material som har tillhandahållits, om det kan ske utan att konsumenten åsamkas olägenheter/kostnader av betydelse. Den situation som vi har framför oss här regleras inte uttryckligen i lagen; men om jag var du skulle jag erbjuda näringsidkaren att denne får behålla materialet mot att näringsidkaren erhåller vad du gav för materialet.

Dröjsmål?
Enligt dina förutsättningar har hantverkaren inte bara agerat felaktigt, utan har även inte lyckats färdigställa arbetet inom angiven deadline. Detta utgör ett dröjsmål i lagens mening. Om ett dröjsmål är av väsentlig betydelse för konsumenten så får avtalet hävas även av den anledningen (29 §).

Skadeståndsskyldighet pga fel eller dröjsmål
Jag vill även uppmärksamma dig på att en näringsidkare kan ha en skyldighet att ersätta konsumenten för den skada som tillfogats denne med anledning av dröjsmål eller eller fel, se 31 §.

Sammanfattning och handlingsalternativ för dig
- Jag skulle häva avtalet så snabbt som möjligt. Vad gäller den summa pengar du redan lagt på material, så skulle jag hävda att det utgör en del av avtalet och att du inte har någon nytta av materialet i efterhand (olika hantverkare väljer material från olika leverantörer, och man kan inte utgå från att detta material kommer vilja användas av andra hantverkare).
- Om du vill ta ärendet vidare kan du inledningsvis vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden som hanterar konsumenttvister. Där kan du få hjälp, rådgivning och inleda en process gentemot hantverkaren.
- Sammanfattningsvis bör du ha stöd nog för att kunna häva avtalet i fråga, med tanke på de fel som du åberopar samt att hantverkaren är i dröjsmål vad gäller utförandet av tjänsten. Jag är tveksam på hur dina kostnader för material ska bedömas; men som sagt, det mest förmånliga i ditt fall är om hantverkaren behåller materialet i utbyte mot att du får pengar för det. Om du får fakturor för materialet; bestrid dessa. För framtida kännedom kan det vara bra att veta att du inte har någon som helst skyldighet att förskottsbetala material enligt konsumenttjänstlagen (även om detta sker i praktiken).

Jag hoppas detta bringade lite klarhet! Lämna gärna en kommentar nedan om du har några fler frågor.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare