FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/12/2018

Hävande/Ändring av beslut om kontaktförbud

Om skyddsperson bryter mot kontaktförbud och själv meddelar åklagare att detta skett samt att skyddsperson vill häva förbud då skyddsperson anser att ingen risk för vidare brott finns, varför och får åklagare då neka hävning av kontaktförbud? Om vidare brottslighet inte styrks av tex rädsla hos skyddsperson och skyddsperson vill ha förbudet hävt ska det då inte hävas om inte annat då det är integritetskränkande med ett kontaktförbud mot sig? Måste jag begära att rätten tittar på detta då åklagare inte alls vill häva detta då åklagare sagt till skyddsperson att han inte finner nån anledning till detta och TROR att vidare brott kommer ske. FUP är klar, datum för rättegång är sätt men ej klargjorde i dagens läge.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det har det redan begärts att åklagaren ska ändra ett beslut om kontaktförbud. Åklagaren kan ändra ett beslut om kontaktförbud efter begäran av någon eller på eget initiativ. Det är dock upp till åklagaren själv att bedöma situationen och huruvida omständigheterna förändrats samt om det finns skäl att ändra eller häva ett tidigare beslut, se Lag om kontaktförbud 23 §. Om åklagaren får upprepade framställningar om ändring utan att något nytt tillförts saken, bör åklagarens prövning kunna stanna vid ett kort konstaterande att inga nya omständigheter tillkommit och att någon ändring av det tidigare beslutet därför inte skall ske.

Åklagares beslut om ändring eller hävande kan i likhet med andra beslut i frågor om kontaktförbud prövas av rätten, se Lag om kontaktförbud 14§. Begäran om sådan prövning ska göras skriftligen eller muntligen hos åklagaren, som ska överlämna ärendet till rätten. Om åklagaren beslutat att inte ändra eller häva ett tidigare beslutat kontaktförbud är mitt råd att du vänder dig till åklagaren och begär att dennes beslut ska prövas av rätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare