FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/06/2018

Hävande av faderskap vid insemination

Hej! Jag har fått reda på efter 30 år att den jag trott var min pappa inte är det. Jag och min tvillingbror kom till genom insemation med hjälp av en spermadonator. Då den jag alltid trott var min pappa aldrig har varit som en pappa för mig eller min bror undrar jag om vi kan avsäga oss hans juridiska faderskap?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Som jag förstår dig så undrar du om det går att häva faderskapet vad gäller den man som inte var spermadonator, men som är din/er fader i juridisk mening. I det här fallet blir då föräldrabalken (FB) tillämplig. Först och främst kan det belysas att, för att överhuvudtaget häva faderskap, krävs det att du har en fader i juridisk mening. Som jag tolkar dig så tycks så vara fallet med den pappa du vuxit upp med, och det verkar således som att den mannen enligt 1 kap. 6 § FB är att anse som din fader (om han samtyckte till den inseminationen. Skulle han inte ha samtyckt till inseminationen blir fallet däremot annorlunda, eftersom mannen då aldrig varit fader i juridisk mening). Barn kan väcka talan om att en viss man inte är barnets fader (Se 3 kap. 2 § FB), men för att faderskapet sedan ska hävas krävs det att förutsättningarna härför är uppfyllda enligt 1 kap. 2 § FB. I den bestämmelsen beskrivs det att rätten förklarar mannen inte vara fader till barnet i tre situationer. Dock tycks det inte finnas någon anledning att häva faderskapet med stöd av denna bestämmelse i ditt fall, eftersom den bestämmelsen främst tar sikte på situationer när modern haft samlag med annan under tiden då barnet beräknas ha kommit till. Det vill säga i sådana situationer när det kan göras sannolikt att barnen kommit till på annat sätt än genom inseminationen som fadern samtyckt till. Har ni alltså med största sannolikhet tillkommit genom en insemination som er juridiska fader samtyckt till, finns det inte möjlighet för hävande av faderskapet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare