FrågaFAMILJERÄTTFaderskap20/03/2021

Hävande av faderskap som har fastställts genom en dom

1986 hade jag ett kort förhållande med en gift kvinna hon blev gravid och jag dömdes till far till barnet pojken är nu 34 år gammal jag vet fortfarande inte om han är min son eller inte har krävt faderskapstest många gången utan att lyckas jag undrar om jag kan stämma honom i Tingsrätten kräva faderskapstest

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga så tänker jag beskriva hur faderskapsbekräftelse går till, samt hur en eventuell omprövning av faderskap kan ske. Jag har tolkat det som att du önskar att häva ett faderskap som har fastställts.

Svaret på din fråga regleras i föräldrabalken (FB) och rättegångsbalken (RB).

Hur sker bekräftelse av faderskapet för ett barn?

Det finns flera olika sätt som faderskapet till ett barn kan fastställas. Utgångspunkten vid fastställandet av faderskap är den så kallade faderskapspresumtionen. Den innebär att moderns make presumeras vara far till barnet enligt 1 kap. 1 § FB.

Detta är en presumtion som gäller så länge giftermålet är bestående när barnet föds.

Kan faderskapet fastställas på annat sätt?

Det finns dock utrymme för att en annan man än den dåvarande maken fastställs vara fader till barnet. Detta kan ske genom att rätten förklarar att mannen i äktenskapet inte är fader till barnet, om det exempelvis är utrett att modern har haft samlad med annan än mannen och att det är sannolikt att barnet har avlats av denna (1 kap. 2 § FB).

Jag utgår från att ditt faderskap fastställdes genom en liknande regel, där rätten ansåg att du sannolikt var fadern till barnet.

Är det möjligt att häva ett faderskap?

Utifrån uppgifterna som du har delat med dig av så har domstolen fastslagit att du är fader till barnet men du är osäker på om så är fallet. Finns det då någon möjlighet för dig att häva det fastställda faderskapet?

Möjligheterna att häva ett faderskap som har blivit fastställt genom dom är väldigt begränsade. En dom vinner efter en viss tidsfrist laga kraft (typiskt sett tre veckor enligt 50 kap. 1 § RB), vilket innebär att den inte längre kan ändras genom en överklagan.

Eftersom det har gått en sådan lång tid sedan faderskapet fastställdes med beaktande av barnets ålder (37), så bör domen ha vunnit laga kraft och kan inte längre ändras genom överklagan.

Det finns däremot en annan möjlighet för att häva faderskapet – resning!

Det finns nämligen ett rättsmedel som kan utnyttjas för att få frågan om faderskapet omprövat. Detta kan ske genom rättsmedlet resning (58 kap. 1 § RB), vilket innebär att en dom som har vunnit laga kraft ändå kan omprövas i domstol. Rättsmedlet tillämpas däremot väldigt sällan eftersom den ställer höga krav.

Det krävs däribland att det ska ha tillkommit nya omständigheter eller bevis i efterhand som sannolikt skulle ha lett till en annan utgång i målet. En sådan omständighet skulle kunna vara ett DNA-test som bevisar att du inte är far till barnet. I ditt fall så framgår det dock att inga tester har utfärdats och att barnet inte är villig att genomföra DNA-analysen. Enligt svensk rätt så krävs båda parternas (du och barnets) samtycke för att genomföra en DNA-analys, vilket innebär att du inte kan utkräva något test.

Ifall du och barnet skulle vara överens om att genomföra ett sådant DNA-test som därefter skulle påvisa att ni inte är besläktade, så finns det alltså en möjlighet att häva faderskapet till barnet genom resning. Då ska alltså domstolen upphäva faderskapsbeslutet.

Ifall ni lyckas komma överens om att genomgå en DNA-analys så är det viktigt att påpeka att en sådan omständighet (om DNA-testet utesluter att du är biologisk fader till barnet) ska tas upp vid en domstol inom ett år från det att kännedom om omständigheten erhölls (58 kap 1 § p. 3 och 58 kap. 4 § st. 2 RB).

Slutsats:

Eftersom det har gått så pass lång tid sedan faderskapet fastställdes så kan inte denna längre överklagas då den har vunnit laga kraft.

Däremot så kan du fortfarande aktualisera resning ifall du kan få tag på DNA-analyser som bevisar att ni inte är biologiskt besläktade. Dock så skriver du att inga sådana har genomförts och att det inte verkar som att barnet vill genomföra ett DNA-test. Såvida inte ett sådant kan erhållas med samtycke så kan du alltså inte häva faderskapet vid en domstol genom resning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Victoria AnderssonRådgivare