FrågaFAMILJERÄTTFaderskap25/03/2015

Hävande av faderskap

Hej,

Om en man skrivit på att han är far till ett barn i god tro och sedan görs ett faderskapstest som visar att han inte är pappan till barnet, kan han då avsäga sig faderskapet?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en man blivit fastställt som pappa till ett barn genom bekräftelse kan pappan häva den bekräftelsen om det skulle visa sig han inte egentligen är pappan. Detta framgår av 1 kap 4 § 3 sycket i Föräldrabalken. Som den felaktigt bekräftade pappan har han rätt att väcka talan om att häva faderskapsbekräftelsen i domstol som avgör om faderskapet skall hävas eller inte. Man gör då en utredning för att bekräfta att han inte är far. Om det finns ett faderskapstest som bevisar att han inte är far kommer detta ligga till grund för beslutet, och faderskapet kommer sannolikt hävas.

Hoppas detta kan hjälpa!

MVH

Matilda BonaRådgivare