Häva registrering av firma hos Bolagsverket

Hej, jag upptäckte nyligen att en person har registrerat ett aktiebolag 2011 med mitt efternamn som bolagsnamn utan mitt godkännande. Det är bara jag som har det efternamnet i Sverige, den andra personen har inget med det namnet att göra. Jag har själv egna företag och har därför råkat ut för att personer blandat ihop våra företag. Min fråga är följande: vad finns det för påtryckningsmedel för att förmå den andra personen att byta namn på bolaget och har jag möjlighet att rikta några krav mot denna person? Bolagsverket har ju också godkänt namnet utan att kontrollera med mig först, vad har de för ansvar gällande detta? Kan jag rikta krav mot Bolagsverket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Namnlagen

Det finns skydd för personers efternamn i lag om personnamn(namnlagen).

Enligt 23 § första stycket 3 pt namnlagen får ingen obehörigen, till nackdel för den som har skydd för sitt efternamn enligt 15 § använda ett näringskännetecken, varukännetecken eller annat kännetecken som kan förväxlas med efternamnet.

Enligt 15 § och 16 §§ namnlagen får en person ta ett efternamn som lagligen bärs av minst 2 000 personer. Alltså har ett efternamn som bärs av färre än 2 000 personer ett särskilt skydd, vilket gäller i ditt fall.

Det aktiebolaget som använder ditt namn gör det däremot inte obehörigen eftersom att de har fått företagsnamnet registrerat hos Bolagsverket. Därför bli inte skadestånd enligt 25 § namnlagen aktuellt.

Häva registrering

Att Bolagsverket har registrerat bolaget med samma namn som ditt efternamn är däremot mycket konstigt då du är den enda med efternamnet i Sverige. På Bolagsverkets hemsida har de en checklista för företagsnamn. Där står det bl.a. att namnet inte får innehålla något som kan vara någon annans egenartade efternamn om användningen av det kan vara till nackdel för den som har det namnet. Om Bolagsverket kanske ansåg att det inte var till din nackdel att kan jag inte svara på…Du har dessutom egna företag med ditt efternamn vilket ytterligare talar för att aktiebolaget inte borde registrerats med ditt efternamn.

Enligt 10 § 9 pt firmalagen får inte en firma registreras om den innehåller eller består av något som är ägnat att uppfattas som någon annans efternamn som har särskilt skydd enligt 15 § namnlagen om användningen av firman skulle medföra en nackdel för bäraren av namnet. Jag konstaterade ovan att ditt efternamn har just ett sådant särskilt skydd.

Det du kan göra är att ansöka om att häva företagsnamnet. Enlig 16 § första stycket firmalagen får en registrering av firma hävas om firman har registrerats i strid mot denna lag, registreringen fortfarande strider mot lagen, och rätten till firman ändå inte får bestå enligt 8 § firmalagen. 8 § firmalagen säger att rätten till ett inarbetat näringskännetecken ska gälla vid sidan av en äldre rätt till ett näringskännetecken som är identiskt eller likartat om innehavaren av den äldre rätten inte inom rimlig tid vidtagit åtgärder för att hindra användningen av det yngre kännetecknet.

På Bolagsverkets hemsida hittar du en blankett för ansökan om hävning! Klicka här!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över! Lycka till!

Gustaf ÅleskogRådgivare