FrågaFAMILJERÄTTFaderskap05/11/2013

Häva faderskap av biologisk far

Hej! Av en rad olika anledningar vill jag häva min biologiska pappas faderskap om mig. Är detta möjligt? Hur ska jag i så fall gå till väga? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej , och tack för din fråga!

Det är inte möjligt att häva den biologiska faderns faderskap, utan faderskap hävs enbart när det kan visas att det är någon annan som är den biologiska fadern (se 1 kap. 2 § 1 st och 4 § 3 st föräldrabalken om när hävning av faderskap kan vara aktuellt och 1 kap. 1 § och 5 § 1 st föräldrabalken om vem som ska fastställas som far).

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare