FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/11/2018

Härskande fastighets skyldighet att återställa min väg

Hej!

Vi har en mindre fastighet på ungefär 5 ha där vi bor året runt. In till vår fastighet har vi bekostat en väg, tidigare bestod vägen av en grässtig. Andra markägare har servitut att köra igenom vår fastighet för att nå sina skogsmarker innanför. Nu har en av markägarna låtit avverka sin skog och han kör ut den avverkade skogen med sin traktor, vilket innebär kanske ett 60-tal tunga traktorlass med timmer Eftersom det regnat ganska mycket den sista tiden är marken väldigt mjuk och långa delar av vår väg är nu två djupa diken. Om markägaren hade avvaktat lite tills marken varit frusen, så hade skadan på vår väg blivit väldigt liten. Har ägaren av skogen innanför rätt att bruka vägen precis som han önskar, eller borde han visa hänsyn när möjlighet finns att minimera skadorna? Han har lovat att återställa vägen när han kört klart, men även om han lägger i de värsta skadorna, så kommer vägen fortfarande vara i dåligt skick av att ha blivit så sönderkörd på djupet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på vilket slags servitut ni har gäller olika lagar. För avtalsservitut och i tillämpliga delar officialservitut gäller 14 kap. Jordabalk (1970:994) och för officialservitut gäller även 7 kap. Fastighetsbildningslag (1970:988).

Underhållskyldighet

Den grundläggande principen är att ni i egenskap av tjänande fastighet inte får åläggas andra positiva skyldigheter förutom att tillhandahålla själva vägen. Ett undantag till detta kan vara underhåll av väg. För detta krävs dock att ni har kommit överens om detta. Ingen information om ett sådant villkor i servitutet finns och därmed utgår vi ifrån att härskande fastighet har underhållsskyldigheten för vägen. Denna underhållsskyldighet innebär att det åligger härskande fastighet att tillse att vägen är i sådant skick att skada eller olägenhet inte vållas onödigtvis. Om vägen efter återställandet inte är i samma skick som tidigare men ändock farbar utan ökad risk för skador stannar därmed skyldigheten för härskande fastighet där kopplat till underhållskyldigheten.

Skyldighet att ersätta kvarvarande skada på vägen

Vidare kan man dock ställa sig frågan om er fastighet har betungas mer än nödvändigt kopplat till ramarna som servitutet sätter gällande användningen av vägen. Utifrån informationen i din fråga kan jag utläsa att härskande fastighet är en skogsfastighet. Utfartsservitut som har upprättats med en skogsfastighet innefattar i regel transport av avverkad skog. Det är därmed en naturlig del av nyttjandet av servitutet att tyngre transportfordon används med tillhörande förslitningar på vägen. Informationen i din fråga indikerar dock att en kvarvarande ekonomisk skada i form av lägre standard på er väg kommer fortsatt vara ett faktum efter återställandet av vägen. Denna skada hade kunnat undvikas eller minimerats genom att planera transporten vid annat tillfälle alternativt genom nyttjande av lättare transportfordon eller banddrivna transportfordon. Härskande fastighet är därmed enligt 14:6 JB ansvarig för att ersätta skadan kopplat till att ni i egenskap av tjänande fastighet har betungats mer än vad som var nödvändigt vid härskande fastighets nyttjande av vägservitutet.

Först och främst bör ni påpeka ovanstående skyldigheter till ägaren av härskande fastighets för att undvika en rättslig tvist. Vid det fall vägen inte återställs i den standard ni har rätt att förvänta er rekommenderar jag att ni kontaktar en advokatbyrå för att diskutera rättsliga åtgärder.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare