Har vi som barn rätt att företräda våra avlidna föräldrar i ett arvskifte, eller kan min moster bestämma allt?

Hejsan jag har en fråga gällande arvsanordning!

Jag har precis fått veta att en utav mina morbröder dött. Dennes föräldrar, min mormor och morfar är döda, samt min mor, en annan morbror och min ena moster dog förra året. Nu finns det endast två barn kvar i den skaran, min moster och min morbror. Nu har det blivit bråk i familjen gällande arv och bodelning. När min morbror dog blev det ett hemskt gräl då min moster ville styra och ställa och ville få fullmakt att bestämma allt och när hon tog kontrollen så tog hon alla saker som fanns. Jag fick då efterlevande ersättning i min mammas ställe. Då ville min andra moster som då var i livet anmäla min moster pga hennes beteende eftersom hon kränkte de andra syskonen men det gjordes aldrig. Sen dog den mostern och nu har ju hennes barn trätt in istället för henne i arvsanordningen. Nu när min andra morbror är död vill min moster ha full kontroll och vägrar samarbeta med någon trots att mina 4 kusiner som efterträder sin döda mor gärna vill samarbeta med henne så vi kan dela upp det rättvist, då han äger ett hus på 160kvm en stor tomt och fyra bilar.

Vi är oroliga att hon kommer förskingra allt och vi inte kommer se en krona utav försäljningen av hus och bilar och att hon kommer ta allt. Får hon göra så enligt lag och bara skaffa fullmakt utan våra underskrifter bara för att hon är ett av två levande syskon eller har vi barn som företräder de döda syskonen något att säga till om? Mostern är psykiskt sjuk, missbrukare,ej kapabel!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsorningen

Inom arvsrätten finns tre olika arvsklasser som du finner i 2 kap 1­­-3 §§ ärvdabalken. Den första gäller att barn ärver sina föräldrar, så kallade bröstarvingar. De ärver med lika delar. Det betyder att din mor och hennes syskon ärvde dina morföräldrar med lika lott, se 2 kap 1 § ärvdabalken. Du har sedan ärvt efter din mor. När din morbror och moster dog, går deras arv i första hand till deras barn, om de hade några, som får dela lika på deras framlidna förälders andel. Om de inte hade några barn går avet till den avlidnes föräldrar (Dina morföräldrar), men eftersom är avlidna går arvet med lika lott till alla syskon. Det är den andra arvsklassen, se 2 kap 2 § ärvdabalken. I det fall något av syskonen är avlidna, går deras andel vidare till deras barn, den så kallade istadarätten. Det innebär att du får din mors del av hennes syskons arv. Detta förutsätter dock att de avlidna inte var gifta, i sådana fall går arvet i första hand till den efterlevande maken, se 3 kap 1 § ärvdabalken.

I er släkt ska alltså samtliga morbröder och mostrar inklusive din mor dela lika på arvet efter sina syskon. För de syskon som inte är i livet, går arvet vidare till deras barn, som delar lika på sin förälders andel. Det vill säga du och dina kusiner.

Arvsskifte

När någon dör ska ett arvskifte upprättas av arvtagarna och de universella testamentstagarna (Utomstående som fått arv genom testamente) enligt 23 kap 1 § ärvdabalken.

Du skriver i ditt brev att du är rädd att din moster kommer att försöka förskingra delar av arvet, och dessutom att hon ej är kapabel att genomföra den bouppteckning (Sammanställning av tillgångarna) som ska göras.

Eftersom du genom istadarätten företräder din mor, är du dödsbodelägare. Då kan du begära att en domstol ska utse en skiftesman som fördelar arvet på rätt sätt, se 23 kap 5 § ärvdabalken.

Sammanfattning

Arvet efter din sista morbror ska fördelas i fyra lika delar. En del till din moster, en del till din morbror, en del till dig, eftersom du företräder din mor och slutligen en del som går till dina fyra kusiner som företräder sin mor. De får dela lika på den delen.

Eftersom du och dina kusiner är dödsbodelägare kan ni begära att en domstol utser en skiftesman som genomför arvsskiftet, om ni inte litar på er moster. Om du behöver vidare hjälp med arvsskiftet är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare